Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 60D eller 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

CAe

Aktiv medlem
Hej,

Jag är förstagångsköpare av en systemkamera och definitivt inget proffs.
Budget lite begränsdad men om det kniper och resultatet faller på D7 så går det nog skaka fram
de extra pengarna blir så fall i bekostnad i början på ett billigare obejektiv.

Vinner man mycket på att ta en D7 i förhållande till 60D.
Har sett att autofokusen är 19 på D7 jämfört med den andra som är 9 så det är en fördel.

D60 har vridbar display, kameran något mindre och lättare.

Filmbiten vet jag inte så mycket om hur det skiljer.
vred, knappar och hantering användarvänlighet jämförelsevis ?

Bägge har väl några år på nacken ligger de fortfarande bra till ?

Andvändningsområdet blir huvudsakligen natur eftersom jag är flugfiskeintresserad och kan gärna ta en blomma som en fågel eller fightingen av en fiskdrillning.

Vad säger ni som kan detta ?
Skit om man felköper och sen skall skaffa annat.

Är just nu väldigt förrvirrad i mitt val.

Tack på förhand.

Mvh//Christer
 
Ja, det är lätt att bli förvirrad. För det första så heter kamerorna 60D och 7D, som du skrivit i rubriken. En förvirring undanstädad.

Fördelen med 7D visar sig främst när du ska försöka dig på actionfotografering, sport och sånt, alltså. Så länge saker står någorlunda still har du ingen större nytta av 7D:s mer avancerade autofokus.
Jag har en 40D också. Den var pionjärkameran med AF enligt samma upplägg som sedan ärvts av 50D, 60D och 650D. Att använda AF för bilder på orienterare på natten fungerade aldrig för mig med 40D, men med 7D går det bra. Bilden i inlägget är ett exempel. Den är tagen med 7D. Sen finns det detaljskillnader, där den bättre sökaren i 7D kanske är den viktigaste. Ska man å andra sidan filma i större grad med sin kamera är nog den vikbara skärmen på 60D viktigare.

Med tanke på vad den kan är 7D prisvärd nu. För bra resultat krävs förstås också bra objektiv. Till action är ett av mina favoritobjektiv EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM, men det kostar ju som två 7D. Jag nämner det bara för att ge en antydan om hur dyrt det kan bli, om man ska få ut det gottaste ur en kamera.

Ska väl också lägga till att inställningsmöjligheterna för AF på en 7D är ungefär lika komplicerade som på proffsmodellen 1D Mark IV, en kamera som fick Canon att helt göra om inställningshanteringen till nästa modell, dvs 1DX. Speciellt om det är din första systemkamera vill det till att man anstränger sig lite, om man ska lära sig och förstå hur alla inställningar fungerar och hänger ihop. Gör man inte det tappar man en hel del av vitsen med att köpa en sådan kamera.
 

Bilagor

  • NattOL2.jpg
    NattOL2.jpg
    35.2 KB · Visningar: 797
Ja, det är lätt att bli förvirrad. För det första så heter kamerorna 60D och 7D, som du skrivit i rubriken. En förvirring undanstädad.

Fördelen med 7D visar sig främst när du ska försöka dig på actionfotografering, sport och sånt, alltså. Så länge saker står någorlunda still har du ingen större nytta av 7D:s mer avancerade autofokus.
Jag har en 40D också. Den var pionjärkameran med AF enligt samma upplägg som sedan ärvts av 50D, 60D och 650D. Att använda AF för bilder på orienterare på natten fungerade aldrig för mig med 40D, men med 7D går det bra. Bilden i inlägget är ett exempel. Den är tagen med 7D. Sen finns det detaljskillnader, där den bättre sökaren i 7D kanske är den viktigaste. Ska man å andra sidan filma i större grad med sin kamera är nog den vikbara skärmen på 60D viktigare.

Med tanke på vad den kan är 7D prisvärd nu. För bra resultat krävs förstås också bra objektiv. Till action är ett av mina favoritobjektiv EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM, men det kostar ju som två 7D. Jag nämner det bara för att ge en antydan om hur dyrt det kan bli, om man ska få ut det gottaste ur en kamera.

Ska väl också lägga till att inställningsmöjligheterna för AF på en 7D är ungefär lika komplicerade som på proffsmodellen 1D Mark IV, en kamera som fick Canon att helt göra om inställningshanteringen till nästa modell, dvs 1DX. Speciellt om det är din första systemkamera vill det till att man anstränger sig lite, om man ska lära sig och förstå hur alla inställningar fungerar och hänger ihop. Gör man inte det tappar man en hel del av vitsen med att köpa en sådan kamera.


Hej Anders,

Tack för ditt svar.

Om jag förstår vad du skriver är, om det finns action i min omgivning vilket inträffar
ibland i vissa fiskesitiuationer där man vill fånga händelser så är 7D ett bättre alternativ.
Men jag får lägga ner lite tid på att finna ut de rätta inställningarna som tydligen kan vara något komplicerat samt att skaffa ett objektiv som ger bilder som passar till kamerans kapacitet.

Skall kanske som nybörjare hålla mig till en 60D och lägga mer pengar på objektiven.

Mvh//Christer
 
Låt säga att du vill få en bild på draget precis innan det slår i vattnet, då hjälper 7D snabbare seriebildtagning. Om en snabbt flygande fågel dyker upp medans du fotar fiske så har du större chans att få en skarp bild med 7D tack vare 7Ds bättre autofokus.

Med det sagt så tror jag att du får bättre bilder genom att lägga mer pengar på objektiv än på kamera...
 
Låt säga att du vill få en bild på draget precis innan det slår i vattnet, då hjälper 7D snabbare seriebildtagning. Om en snabbt flygande fågel dyker upp medans du fotar fiske så har du större chans att få en skarp bild med 7D tack vare 7Ds bättre autofokus.

Med det sagt så tror jag att du får bättre bilder genom att lägga mer pengar på objektiv än på kamera...

Fotade sonen när han sköt lerduva med en 7D. Fick med 6 bilder på samma skott när det flög i luften och sedan sprängde lerduvan. Så snabb är den...
 
Du är väl medveten om att både 7D och 60D är "semipro" dvs mycket avancerade kameror båda två. Det kommer många fördelar med det men också ökad vikt och dyrare objektiv om man ska utnyttja dom till fullo.

Då du inte verkar ha extrema intressen som ska fotograferas (och inte massor av $$$) kan ju ett bra förstaval vara en modell ur xxxD serien - som också är mycket bra, t ex Canon 650D.

Överblivna pengar läggs med fördel på bra objektiv, stativ, blixt. Allt detta har du nytta av när du efter några år byter upp dig till ett mer avancerat hus.
 
Om du fiskar ensam och skall ta trofébilder på dig med fångsten så är 60Ds vridbara skärm till stor nytta vid bildkompositionen.....
 
Tack alla för era fina råd och upplysningar.

Fotointresset har alltid funnits där eftersom min far är otroligt fotointresserad,man
växte upp med det.
Fick en gång i tiden använda ljusmätare o dyl för att ställa in kameran men
det är en förgången tid.

Tycker jag fått en hyfsad bra bild vad jag skall välja och hur det hänger samman.

mvh//Christer
 
Eftersom du ska ha den till natur/fiske så finns risk att det blir lite stänk. Pentax har bra och prisvärda modeller med vädertätning. T.ex K-5 eller K-30 med kitobjektiv?
 
Hej på er igen.

Efter mycket funderande fram och tillbaka och med hjälp av era råd och upplysningar så bestämde jag mig till sist, det blev EOS 7D.

Men det jäkligaste var när jag skulle sätta i det nyinköpta objektivet så visade det sig
att det var ett med Nikonfattning. Säljaren tog fel kartong. :(

Jag som skulle ta ett foto idag 12-12-12 :(


Mvh//Christer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.