Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 600EX-RT för sportfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Raydeeo

Medlem
Hej,

Är en rätt nybörjare på foto och har på sistone börjat fokusera mer på dels sportfoto samt blixtfoto.

Har i dagsläget en 430EXII som jag älskar. Den har jag till allt möjligt. Även en del sportfoto med hjälp av 60D's inbyggda fjärrutlösare.

Det jag i praktiken undrar är om någon vet hur bra en uppsättning på 2-3 600EX-RT-blixtar skulle fungera för att fotografera i det här fallet t.ex. Parkour/ akrobatik.
Jag brukar ha möjlighet att ställa blixtarna ganska nära personerna, men undrar lite hur mycket de drar av. Hur bra fungerar dem med softboxar och reflektorer t.ex.?

Känner att man skulle kunna spara en mindre förmögenhet på att köpa dem, istället för att köpa t.ex. Elinchroms Ranger-serie tillsammans med en hög elinchrom-radiosändare.

Tacksam för all info jag kan få. Har läst enstaka recensioner på internet men ingen som riktigt ger mig de svaren jag söker!

/Viktor
 
600EX har gott om kräm, men som hot-shoe blixt är den såklart lite klenare än det som är byggt för studios. Fördelen är dock att det är mer portabelt med 2st 600EX än att släpa runt på ett helt studiekit.

Hade nog själv nog börjat med 1st 600EX som komplement till din befintliga blixt. Sen en softbox eller liknande för att få bättre spridning och mjukare ljus. Känner du sen därifrån att det är lite för klent, kan du gå på kraftigare grejer (annars en 600EX till som du var inne på själv) . Med dina 2 blixtar som extra tillbehör. Eller som ett eget mini-kit när du inte behöver så mycket kräm utan istället vill ha något lätt och portabelt.

Så, nu lämnar jag över till proffsen att tycka till om resten :)
 
Jag har 1 st 600 + 2 st 580 som jag löser ut med hjälp av PW. Till varje blixt har jag dessutom ett externt batteripack. Mobil lösning men tämligen dyr.

Oftast kör jag UTAN ljusformare utomhus. Brukar faktiskt bara fälla ner den inbyggda vidvinkelskivan. Så fort du sätter på en ljusformare t.ex ett paraply så blir även den minsta brisen ett problem.

Nu fotograferar jag sällan något som rör sig särskilt mycket. Mina motiv står oftast still så hastigheten på avfyrningen av blixtarna är inte något problem. Kör lätt 1 kort/sekund en kortare serie.

Att styra blixtarna från ditt hus tror jag kräver att blixtarna ser varandra men med PW så triggar du blixtarna per radio och då har det ingen betydelse hur blixten är vänd i förhållande till kameran eller vilken ljusformare du använder om du nu t.ex. kommer gömma blixten i ett paraply.

Fördelen med 3 blixtar är att du kan fördela ljuset till olika platser eller ha samtliga 3 blixtar tillsammans. Har nog ingen bild med samtliga 3 eftersom 600:an är ganska ny......

1 st 580 i silverparaply
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/210652/1391510.htm

2 st 580 genom ett vitt paraply
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/281200/2432548.htm

1 st 580 "naken" med vinkelskiva
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/210652/2160002.htm
 
Jag har 1 st 600 + 2 st 580 som jag löser ut med hjälp av PW. Till varje blixt har jag dessutom ett externt batteripack. Mobil lösning men tämligen dyr.

Oftast kör jag UTAN ljusformare utomhus. Brukar faktiskt bara fälla ner den inbyggda vidvinkelskivan. Så fort du sätter på en ljusformare t.ex ett paraply så blir även den minsta brisen ett problem.

Nu fotograferar jag sällan något som rör sig särskilt mycket. Mina motiv står oftast still så hastigheten på avfyrningen av blixtarna är inte något problem. Kör lätt 1 kort/sekund en kortare serie.

Att styra blixtarna från ditt hus tror jag kräver att blixtarna ser varandra men med PW så triggar du blixtarna per radio och då har det ingen betydelse hur blixten är vänd i förhållande till kameran eller vilken ljusformare du använder om du nu t.ex. kommer gömma blixten i ett paraply.

Fördelen med 3 blixtar är att du kan fördela ljuset till olika platser eller ha samtliga 3 blixtar tillsammans. Har nog ingen bild med samtliga 3 eftersom 600:an är ganska ny......

1 st 580 i silverparaply
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/210652/1391510.htm

2 st 580 genom ett vitt paraply
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/281200/2432548.htm

1 st 580 "naken" med vinkelskiva
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/210652/2160002.htm

600EX har gott om kräm, men som hot-shoe blixt är den såklart lite klenare än det som är byggt för studios. Fördelen är dock att det är mer portabelt med 2st 600EX än att släpa runt på ett helt studiekit.

Hade nog själv nog börjat med 1st 600EX som komplement till din befintliga blixt. Sen en softbox eller liknande för att få bättre spridning och mjukare ljus. Känner du sen därifrån att det är lite för klent, kan du gå på kraftigare grejer (annars en 600EX till som du var inne på själv) . Med dina 2 blixtar som extra tillbehör. Eller som ett eget mini-kit när du inte behöver så mycket kräm utan istället vill ha något lätt och portabelt.

Så, nu lämnar jag över till proffsen att tycka till om resten :)

Tack för svar! :)

Det som oroar mig är att behöva köpa just en hel armada med blixtar. Det optimala vore att antingen ha ett par till 3 stycken 600'or som alltid är med när jag behöver ljusa upp ett område. Men är de för svaga är jag mer inne på t.ex. Elinchrome Quadran som vad jag förstått verkligen "packs quite a punch", så att säga.

Har inte så mycket att gå på. Och ingenstans google för mig hittar jag något heller. :(

En annan sak jag är rädd för är att inte 600EX-RT lyser upp tillräckligt mycket om jag fotograferar ner på kortare slutartider. (Såg att 600'an klarade ner på 1/4000? 8D)

Vet någon ifall det måste vara den interna blixten som drar av genom IR? Eller kan jag dra en Radiosändare på kameran -> 600EX-RT -> IR på in 430EX?
 
Tror du skulle klara dig bra med upp till tre blixtar, typ en under, en framför /bakom och en från sidan. Eller kanske då bara belysa t ex underifrån för att försöka få en svart bakgrund.

Du har sen även strobe funktion på 600an. Kan inte säga mycket om tekniken, men du borde kunna ta kort där hela hoppet finns med. Vilket kan se fräckt ut :-D
 
Tror du skulle klara dig bra med upp till tre blixtar, typ en under, en framför /bakom och en från sidan. Eller kanske då bara belysa t ex underifrån för att försöka få en svart bakgrund.

Du har sen även strobe funktion på 600an. Kan inte säga mycket om tekniken, men du borde kunna ta kort där hela hoppet finns med. Vilket kan se fräckt ut :-D

Jo den vore fräck. :)
Det viktiga är bara att den är stark nog för att kunna ta bra frysbilder..

Lyckades dra min 430 i golvet igår kväll och spräckte displayen. Just mitt flyt.
 
Ajdå, sånt är tråkigt :-(

Blixten har stöd för high-speed synk, så jag har svårt att se hur det inte skulle gå bra. Du borde ha nog med både kräm och räckvidd i en 600. Speciellt då du säkert kan bestämma själv vart du vill ha "modellen" och placera blixten där efter.

Men som jag sa innan, köp en 600 och känn efter. Behöver du ha dubbelt så mycket ljus, ja då är det en blixt till. Behöver du ha 10 ggr mer så får du köpa kraftigare grejor. Visst är det en fråga om ekonomi med, men tror inte du kommer gråta över en speedlite flr mycket. Tvärtom blir den sannolikt ettt bra komplment för lite extra ljus :)
 
Efter flera års funderande i vilken riktning jag skulle gå när det gäller blixtutrustning så bestämde jag mig för att gå "all in" på speedlite's.

Jag har nyss skaffat mig 3st 600EX-RT & 1 ST-E3-RT sändare & jag har inte ännu hunnit testa HSS men än så länge är jag grymt nöjd med mitt val, det är klart bättre menyer på 600:an jämfört med 580:an & att bara behöva AA batterier & inga extra sladdar/laddare till externa sändare mm gör att det känns värt en ev merkostnad...

Sen så tar ju inte 3-4 speedlite's så stor plats i kameraryggan heller om man vill släpa upp sina grejer i liftsystemet eller på en MTB tur.

Dock så tror jag nog jag kommer köpa ytterligare 3-5st 600.or för att kunna köra riktiga stora softboxar, octabox mm där man får klämma in 2-3 speedlite's i varje & även för att kunna köra på riktigt snabba slutartider då effekten/speedlite blir mindre än tex Ranger systemet, men det var jag medveten om när jag valde att helt skippa studioblixtar.

Tror att blixtfotograferingen kommer bli bra mycket roligare nu när jag har ett mer flexibelt system än tidigare & jag tror också att 3st 600:eek:r räcker för TS behov fast man kan nog aldrig ha för många speedlite's... =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.