ANNONS
Annons

Canon 600D vs 760D

Produkter
(logga in för att koppla)

norelövfoto

Ny medlem
Tjo! Har nu haft min Canon 600D i tre år nu med dess 18mp och har nu fått upp ögonen för deras nya 760D med 24mp och som är inom min price range (ca 6-7000) så att säga och har bara läst positivt om den så man blir jäkligt sugen att köpa nytt!

Fotar väldigt mycket landskapsbilder och natur och känner att 6 mer mp lär ju inte direkt skada och dessutom ska den vara ännu mer trevlig mot brus i bilder. Nu vet jag ju dock att det är främst objektivet som avgör och jag sitter med ett vidvinkel på 10-18mm och ett zoom på 55-250mm, båda från Canon.

Har även dregglat lite över den nu lite gamla 70D men den ligger fortfarande lite för högt i pris för min del, min fru skulle döda mig om jag la ut 9000 på en ny kamera :) Visst finns blocket/tradera men när det gäller kameror och objektiv vill jag helst köpa nytt med garantier/försäkringar osv.

Så hursomhelst, någon som faktiskt har 750/760D som känner att 24mp gör skillnad eller rent av någon som gjort hoppet mellan 600/650/700 (är i princip samma kamera) till 750/760D? Stor skillnad?

Alla tips välkomna och ska jag gå efter alla recensioner så verkar 760D vara riktigt grym!

Du har idag 5184 pixlar på bredden och skulle få 6000 pixlar med 760D, jag hoppade från 10Mpix (40D) till 20 Mpix (7DmkII) och det är inte så stor skillnad heller egentligen. Testa att förstora upp en bild till 6000 på bredden och se hur lite det gör. Byt inte kamera med megapixlarna som enda orsak, bruset kan jag inte uttala mig om men med landskap ligger du väl ändå på ISO 100 för det mesta.
Sätt pengarna på ett objektiv istället typ runt 30-35 mm där du inte har nåt idag.

Någon revolution blir det nog inte men säkert en märkbar skillnad. Den nya sensorn har både mindre brus, större dynamiskt omfång och större färgdjup.

Sen instämmer jag väl med föregående talare att ett (eller flera) bra objektiv i mellanomfånget skulle kunna vara bra.

Objektiv jag skulle rekommendera, utifrån egen erfarenhet är

Sigma 17-50 f/2.8 HSM OS. Mycket bra och mycket prisvärt. Jag var supernöjd med det när jag hade det.

EF-S 24mm f/2.8 STM. Lilla pannkaksobjektivet. Skarpt, billigt, litet. Vinjetterar en del, men det är ju så lätt att ta bort i efterhand.

EF 35 f/2 IS STM. Ett av canons skarpaste någonsin. Bara lovord.

EF 40mm f/2.8 STM, Också pannkaksobjektiv. Skarpt, billigt, lätt.

EF 50mm f/1.8 STM, den nya versionen av klassikern. Prisvärt och skarpt när du bländar ner.

Sen finns det ju Sigmas ART-serie som jag inte använt själv, men som av alla recensioner att döma är kanon, t.ex. deras 18-35mm

Det är ju alltid svårt att råda hur någon annan ska göra, men om jag vore som du skulle jag förmodligen köpa Sigma 17-50, därför att det är både optiskt bra och väldigt flexibelt och (ur min synvinkel) ett perfekt komplement till de objektiv du har. Begagnat går det att hitta för 1500-2000, men även nytt kostar det under 3500

Skillnaden mellan 600D och 760D är inte revolutionerande. Litet mer dynamik och litet mindre brus. Du får betydligt mer dynamik genom att hacka kameran och installera Magic Lantern om man nu är beredd på det. Gör som de andra skriver och uppgradera i stället din objektivpark.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar