Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5Ds R och kameraprofil

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har just konstaterat att jag inte kan skapa en kameraprofil till EOS 5Ds R. Sökt på nätet och konstaterar att andra har samma problem.
Tydligen klarar inte deras programvara så stora filer.
X-rite är kass på att uppgradera programvara. De har inte uppgraderat sin plug-in för LR sedan 2011.
Det påstås att man redan hade problem med D800. Fast inget har hänt.

Så är det någon som vet om QP-cards lösning fungerar för 5Ds?

Jag vet inte om QP-card fungerar, men skicka ett mejl till dem och fråga. Om det inte fungerar brukar de vara snabba på att fixa det när det efterfrågas :)

Nu lyckats hitta en work around. Fotade av colorchecker kortet med sRAW. Då gick det att få programmet att fungera eftersom file är mycket mindre.

Frågan är dock hur bra den profilen blir. En hel del data som kameran fångar in finns ju inte i den filen.

I morgon skall jag se om det också fungerar med mRAW. Det är ju åtminstone närmare en vanlig raw än vad sRAW är.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar