Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D3 - exakt vad gör 'högdagerprioritet'?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik X

Aktiv medlem
Är det någon som har lyckats lista ut vad funktionen 'högdagerprioritet' D+ egentligen gör? Förutom att minska risken för överexponering alltså...
Jag har levt i tron att den får ljusmätningen att ta större hänsyn till ljusa partier men nu har jag fått en känsla (dock ej bekräftad med systematiska tester) att bruset faktiskt ökar om man har D+ aktiverad. Det skulle kunna tyda på att kameran i stället systematiskt underexponerar och ljusar upp hela bilden efter exponeringen om det går utan att överexponera de ljusaste partierna. Är det på detta viset så tappar man dynamik och man borde isåfall undvika D+ helt och hållet

Jag undrar om inte Nikons D-lighting är något liknade, den fungerar också enbart i jpg men jag fick rådet att inte ha den på om man fotograferar raw, för den gjorde något med rawfilen, kanske sänkte exponeringen utan att man fick någon glädje av den genom att den enbart lättade upp skuggorna i jpg filen

Kameran underexponerar ett steg och sedan lyfts låg- och mellandagrar ett steg i jpeg-konverteringen. Det ger bättre högdagerteckning, men lite brusigare bild i övriga delar. En solig dag märks det nog inte så stor skillnad eftersom det knappt går att se skillnad i brus mellan ISO 100 och 200.

Kameran underexponerar ett steg och sedan lyfts låg- och mellandagrar ett steg i jpeg-konverteringen. Det ger bättre högdagerteckning, men lite brusigare bild i övriga delar. En solig dag märks det nog inte så stor skillnad eftersom det knappt går att se skillnad i brus mellan ISO 100 och 200.
Aha, det låter rimligt :) Nu är det när jag använder 1600-3200 som jag tycker mig se mer brus men eftersom jag fotar allt i RAW så borde D+ överhuvud taget inte göra någon skillnad då? Kanske lika bra att stänga av D+ så man inte riskerar underexponering, måste labba lite mer :)

Tack alla som svarade
Mvh Erik

Senast ändrad:
Är det någon som har lyckats lista ut vad funktionen 'högdagerprioritet' D+ egentligen gör? Förutom att minska risken för överexponering alltså...
Jag har levt i tron att den får ljusmätningen att ta större hänsyn till ljusa partier men nu har jag fått en känsla (dock ej bekräftad med systematiska tester) att bruset faktiskt ökar om man har D+ aktiverad. Det skulle kunna tyda på att kameran i stället systematiskt underexponerar och ljusar upp hela bilden efter exponeringen om det går utan att överexponera de ljusaste partierna. Är det på detta viset så tappar man dynamik och man borde isåfall undvika D+ helt och hållet
Skippa detta helt och hållet, installera Magic Lantern och aktivera Dual ISO. Där snackar vi utökning av dynamiskt omfång.

Du får samtidigt ett råhistogram på köpet och kan se hur du maxar exponeringen för så litet brus som möjligt.

Skippa detta helt och hållet, installera Magic Lantern och aktivera Dual ISO. Där snackar vi utökning av dynamiskt omfång.
Du får samtidigt ett råhistogram på köpet och kan se hur du maxar exponeringen för så litet brus som möjligt.
Jag fick aldrig Dual ISO att fungera ordentligt. Det fanns andra roliga nyttigheter i Magic Lantern men tyvärr två stora nackdelar gjorde att jag kastade ut det; dels blev det pyttetext på displayen som jag inte klarade att läsa, dels ökade uppstarttiden från 'sleep'-läge till ett par sekunder och det är orimligt lång tid när något intressant motiv dyker upp!
I originalutförandet tar det visserligen någon sekund tills huvuddisplayen tänds upp men slutaren reagerar i princip direkt. Så var det inte med ML installerad. Nu har det säkert kommit nyare releaser av ML men jag förmodar att uppstartfördröjningen finns kvar.

Jag fick aldrig Dual ISO att fungera ordentligt. Det fanns andra roliga nyttigheter i Magic Lantern men tyvärr två stora nackdelar gjorde att jag kastade ut det; dels blev det pyttetext på displayen som jag inte klarade att läsa, dels ökade uppstarttiden från 'sleep'-läge till ett par sekunder och det är orimligt lång tid när något intressant motiv dyker upp!
I originalutförandet tar det visserligen någon sekund tills huvuddisplayen tänds upp men slutaren reagerar i princip direkt. Så var det inte med ML installerad. Nu har det säkert kommit nyare releaser av ML men jag förmodar att uppstartfördröjningen finns kvar.
Uppstarten är fördröjd då den läser in från kortet. Personligen är det inga problem för mig då jag ändå behöver ta bort linslock och ta upp kameran till ögat.

Automatisk vila har jag satt till åtta minuter, så slipper jag ofta någon fördröjning där.

Med 5D III kan man dessutom kryptera råfiler i realtid. Finns vissa situationer då det är att föredra.

Ny modul för övrigt för att öka dynamiskt omfång genom att ändra ADTG, d.v.s. få fram ISO 66 i stället för ISO 100. Mycket pill med denna modul än så länge.

ALO är inte samma som högdagerprioritet. Högdagerprio påverkar råfilen.

Tack för rättelsen

Sammantaget så kan man alltså underexponera bilden ett steg i stället för att använda "highlight priority" högdagerprioritet. (Vilket inte går att använda vid ISO 100 eftersom det sänker känsligheten ett steg. Det fungerar först vid ISO 200)

Ny modul för övrigt för att öka dynamiskt omfång genom att ändra ADTG, d.v.s. få fram ISO 66 i stället för ISO 100. Mycket pill med denna modul än så länge.
Intressant i och för sig. Jag får väl hålla ett öga på vad som händer hos ML :)
Dual Iso tyckte jag gav bandningsproblem och konstiga färgeffekter men det var som sagt länge sen jag provade...
Fördröjd uppstart har jag svårt att leva med, förväntar mig att kameran är redo inom någon bråkdels sekund.

Tack för rättelsen

Sammantaget så kan man alltså underexponera bilden ett steg i stället för att använda "highlight priority" högdagerprioritet. (Vilket inte går att använda vid ISO 100 eftersom det sänker känsligheten ett steg. Det fungerar först vid ISO 200)
Okej, jag skippar D+ och vänjer mig vid att jobba med något lägre ställd exponeringskompensation som jag gjorde förr.. ISO100 försvinner (blir nedgråad och icke valbar) då D+ är aktiverad

I praktiken blir det samma exponeringsvärden och samma brus.

Ja, så man kan lika gärna köra med D+ och få färdigfixade jpeg med en gång. Det blir som sagt ungefär samma resultat, bara på olika sätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar