Annons

Canon 5d mk III - problem med serietagning

Produkter
(logga in för att koppla)

Seb68

Aktiv medlem
Min 5d mk iii har plötsligt fått problem att ta fler bilder än 5-6 bilder innan den tappar fart och det står busy. Jag har ett snabbt CF kort (120 mb/s) och har inte haft några problem ens med långsammare minneskort. dessutom skall väl kameran klara 16-17 RAW bilder innan den behöver buffra.

Vad kan ha hänt? Kan jag ha kommit åt någon inställning? Kan inte komma på vad det skulle kunna vara bara som kan påverka detta.
 
Det är inte så att du ställt in någon form av bracketing (gaffling)? Alltså olika exponeringar, vitbalans,
eller liknande. Tycker det låter så.

Kameran bör ju klara bortåt 30 raw innan bufferten är full.
 
Min 5d mk iii har plötsligt fått problem att ta fler bilder än 5-6 bilder innan den tappar fart och det står busy. Jag har ett snabbt CF kort (120 mb/s) och har inte haft några problem ens med långsammare minneskort. dessutom skall väl kameran klara 16-17 RAW bilder innan den behöver buffra.

Vad kan ha hänt? Kan jag ha kommit åt någon inställning? Kan inte komma på vad det skulle kunna vara bara som kan påverka detta.
Ladda upp en bild via t.ex. http://www.filedropper.com/ så kan vi avläsa EXIF.

Hur är det utan minneskort? Vad har du för ISO och brusreducering?
 
Utan att läsa bruksanvisningen vet jag inte om just den modellen är en av dem som drabbas av detta fenomen om man ställer in hög effekt på brusreducering vid höga ISO, eller någon annan liknande inställning. Somliga kameror tar bara några få bilder på raken om man har det inställt så.

Kolla det.
 
Jag har precis återställt kamerans inställningar och när jag ställt om så att jag sparar RAW p CF kortet och L Jpg (L med den lägre kvaliteten)på SD kortet så händer samma sak igen.

Det är ett Eye wi SD kort pro klass 10. Eftersom jag sparat jpg har det aldrig bromsat tidigare. Jag testade med att ta ut SD kortet och testa men samma sak. Testade med två andra CF kort men samma sak.
 
Utan att läsa bruksanvisningen vet jag inte om just den modellen är en av dem som drabbas av detta fenomen om man ställer in hög effekt på brusreducering vid höga ISO, eller någon annan liknande inställning. Somliga kameror tar bara några få bilder på raken om man har det inställt så.

Kolla det.
Samma om man har lägre upplösning på råfilerna. Märkligt men efter 7D blir Canons kameror långsammare om man har lägre upplösning med råfilerna. Jag har 14 bilder i följd med RAW och ISO 100. 8 Bilder i följd med mRAW och ISO 100. Canon 6D.
7D ger på ISO 100 23 bilder i RAW och 34 bilder i mRAW.
 
Jag har precis återställt kamerans inställningar och när jag ställt om så att jag sparar RAW p CF kortet och L Jpg (L med den lägre kvaliteten)på SD kortet så händer samma sak igen.

Det är ett Eye wi SD kort pro klass 10. Eftersom jag sparat jpg har det aldrig bromsat tidigare. Jag testade med att ta ut SD kortet och testa men samma sak. Testade med två andra CF kort men samma sak.
SD-kort och CF-kort tillsammans är ju annars en felkälla. SD-kort ger max 21 MB/s och bromsar ned ditt CF-kort. Kan du helt stänga av funktionen med att spara på SD-kort, med eller utan SD-kort i?
http://blog.jeffcable.com/2012/06/why-you-should-not-put-sd-card-in-your.html
 
Tog ur SD kortet men har fortsatt samma problem

Har du RAW+JPG så blir det pannkaka ändå, ta bort funktionen och kör enbart RAW. För ännu snabbare tömning så kör enbart JPG. Kvarstår problemet så reseta kameran och formatera CF-kortet. Om det inte funkar, byt CF-kort. Funkar inte det så får du nog lämna in kameran på rep.

/Stefan
 
Har nu testat med enbart ett snabbt CF kort och enbart RAW men problemet kvarstår. tycker inte det bör vara kortet/överföring till kortet då kameran ändå skall klara dryga 15 bilder innan den skall behöva buffra.
 
Testade på min 5D3, den verkar ta ca 27 bilder innan hastigheten går ner.
Firmware 1.3.3, CF Sandisk Extreme Pro, bildformat endast RAW, OBS viktigt!.
Kolla att du inte slagit på någon bildkorrektion (vissa ger sig tydligen även på raw) i kameran, att prova total återställning kanske inte är så dumt förslag om inget annat hjälper.

Jo förresten bufferten är nog betydligt mindre än 27 bilder så är CF:et inte snabbt nog så går du förmodligen i taket långt tidigare.. Och har det blivit något fel på buffertminnet så blir det förstås problem snabbt.

Har fått för mig att det också spelar roll vilken AF mode och hur lång exp-tid man använder.
Det kommer att påverka det faktiska antalet bilder per sekund kameran kan ta och därmed datamängden som ska tryckas ner i flash.

Mvh erik

Ps du har väl inte ett nästan fullt CF-kort? Prova att formattera om minneskortet.
 
Senast ändrad:
Nytt test

När jag sparar 22 M RAW-bilder till SD-minnet så blir bufferten full redan efter 5-7 bilder i sekvens, sen säger kameran 'busy'. Bufferten är alltså inte större än så! Längre sekvenser kräver snabbt CF.

Slutsats: Det verkar som ditt CF inte ger tillräcklig (skriv-) hastighet av någon anledning.
För du har väl inte gjort samma groda som jag brukar göra, av någon anledning blandar jag ihop minneskortsymbolerna på displayen..
'1' är CF (ordinarie), '2' är SD (nödreserv) och inget annat :p

/erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.