Advertisement

Annons

Canon 5D mk I vs. Canon 450d

Produkter
(logga in för att koppla)

Dannioni

Avslutat medlemskap
En något konstig jämförelse kanske, men en begagnad 5D innebär en "billig" fullformatare.

Jag äger nu en 450d. Jag tycker om att fota: fåglar med mitt 70-200 x 1,4, fota landskap med mitt 17-40, fota i mörka miljöer(inomhus) med mitt 28. Vad passar mig bäst?

Men allra viktigast, vilket kamerahus ger skarpast bilder med mitt Leica Summicron f/2.0?

/Daniel

Vill du komma "långt" med zoom + TC är en 5D rätt fel val eftersom den har låg upplösning och stora pixlar vilket innebär en konkret nackdel när det gäller fågelfoto. Sen är AF i gamla 5D (oavsätt vad som sägs av vissa här på FS) INTE lämpligt för fågelfoto, iaf inte på flygande fågel.

Din nuvarande kamera eller en beg 40/50D vore i så fall bättre val.

17-40 är inte någon höjdare på FF då den är mjukare än edets skithuspapper fullt (nåja) öppen i hörnen, detta blir givetvis etter värre på en ff kamera som faktist utnyttjar hörnen. Cropar du ner lite så duger 17-40 utmärkt, men den är nog bättre på en APS-H kamera. Den har dock fina färger och rejält snabb af - så bra optik på APS-C och APS-H.

Jag har inte en blekaste aning om prestanda på Leica Summicron f/2.0 så där har jag inte en aning.

Gamla 5D och även nya 5D är bra hus, tro inte annat (jag funderar på att skaffa en 5D igen själv, men gamla 5D är rätt gammal och lider av många problem på grund av sin höga ålder idag tyvärr och nya 5D är för dyr med tanke på vad man får, så personligen väntar jag). Trist att de inte satte en APS-H sensor i 7D för annars hade det varit en trevlig kamera.

Jag kan bara säga så här, att jag har en 5D som jag älskar, men jag plåtar mest porträtt och sånt, och aldrig fåglar. Skulle jag fota fåglar skulle jag garanterat använda en annan kamera. Visst är det fullt möjligt att få skarpa bilder av saker som rör sig, men den låga bildfrekvensen och den långsamma följande af:en gör att träffprocenten rent skärpemässigt garanterat blir mycket lägre än med en modernare kamera.

Jag gick från 450D till 5D ifjol och för mig var det ett otroligt lyft. Jag har knappt rört 450D sen dess och kommer att sälja den snart. 5D har större dynamiskt omfång = färre utbrända högdagrar, trevligare färghantering (tycker jag i alla fall) och mycket annat positivt.

Dessutom är 5Ds autofokus betydligt säkrare än 450Ds. Jag har fotat flygande fåglar många gånger och tycker det funkar perfekt (brukar sällan eller aldrig få några felfokuserade, vilket ofta hände med 450D), men självklart finns det kameror som är ännu bättre. Dessutom, som Bengt säger mister du lite "upplevd räckvidd" jämfört med 1.6x-cropkamerorna.

Jag och en granne fotade fotboll i höstas. Det var första gången för mig, medan han gjort det ett år och använder 40D. Trots detta fick jag klart fler skarpa bilder än honom!

Hanteringsmässigt så är 450D piggare, har bättre skärm m.m., men inget av det är nåt som stör mig. Tvärtom gillar jag att 5D känns enkel och nästan analog, men jag kan förstå att det finns de som vill ha nåt modernare.

Jag hade 17-40 förut och vid 5.6 var den lika skarp som min fina 35L. Jag sålde den för att jag inte riktigt trivs med zoomar och för att jag kände mig begränsad av bländare 4. Så här skrev han som köpte den:

"Objektivet har fått nytt hjem for lang tid fremmover. Har testet og i område 17 - 25 er objektivet noe med det beste jeg har sett. Jeg har testet Carl Z 28mm i fullformat, men dette (canon'en) er vell så bra!".

Om fota fåglar är ett stort intresse är kanske inte 5D rätt kamera för dig, men fotar du lite allt möjligt och fåglar bara ibland (och det inte gör nåt att du mister "räckvidd") blir du nog nöjd.

Om fota fåglar är ett stort intresse är kanske inte 5D rätt kamera för dig, men fotar du lite allt möjligt och fåglar bara ibland (och det inte gör nåt att du mister "räckvidd") blir du nog nöjd.

Ett alternativ jag övervägt är att ha både 450D och 5D, fast egentligen vill jag nog sälja 450D, om jag köper en 5D, för att fria upp pengarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar