ANNONS
Annons

canon 5d markII eller canon 50d?

Produkter
(logga in för att koppla)

wasor

Ny medlem
jag har ett litet problem som jag skulle vilja ha hjälp med det är så att jag ska köpa en ny kamera, har just nu en canon eos 400d men den känns lite eller ganska mycket basic nu så jag tänkte byta upp mig men vet inte om jag ska lägga ner 25000 på en 5d markII eller om man ska köpa en 50d. jag är trots allt bara 17 år och då alltså inte yrkesfotograf men går en fotolinje på gymnasiet och fotograferar mycket och har det som mitt stora intresse.min fråga är alltså är 5d mark II för "proffsig" eller inte? jag vet att dessa kamrer inte går att jämföra prestationsmässigt men vill endå veta om det är värt de där extra tusenlapparna för mk2 an för en person som mig?

mvh// sebbe

Tyvärr alldeles för lite info om vad du tycker om att fotografera för att "veta om det är värt de där extra tusenlapparna för mk2 an för en person som mig".

Så jag satte ihop en liten lathund. Svara ja eller nej på nedanstående frågor och räkna ihop om du får flest ja eller nej-svar.

Svar på följande frågor skulle underlätta:
- Fotograferar du snabba händelser, som tex sport eller fåglar i flykt?
- Tycker du att det är ointressant med kort skärpedjup vid tex porträttfotografering.
- Tycker du att det är jobbigt med tung utrustning?
- Är L-objektiven för dyra för din budget?
- Tycker du filmfunktion i kameran är onödig?
- Tycker du tele är roligare än vidvinkel?
- Är en liten sökarbild bättre eftersom man får en mer koncentrerad bild?
- Räcker det att kunna göra 50x70cm stora kopior?
- Komponerar du alltid direkt i kameran utan att behöva beskära i efterhand?
- Tycker du att höga iso är onödigt eftersom du alltid använder blixt när det blir för dunkelt?
- Gillar du att ha en inbyggd blixt i kameran, som extra backup och som upplättningsblixt utomhus?

Svara ja eller nej på ovanstående frågor.

Får du fler ja än nej, köp 50D
Får du fler nej än ja, köp 5DMKII

PS! Observera att jag såg till att det blev udda antal frågor, så du slipper vela med ett oavgjort resultat...

Den frågan kan man se på två olika sätt
- Tycker du tele är roligare än vidvinkel?

Med Mark 2 så blir tex 70-200 en 400 objektiv med mycket upplösning kvar ändå. Det är mycket pengar att som 17 åring gå på 5D mark 2. Du kommer säkert klara dig med 50D och kan byta upp dig längre fram när du växt ur kameran. Är du känner på dig att du kommer byta upp dig så kanske du ska inhandla optik som passar på en ff längre fram. Den är väldigt enkel att fotografera med 5D mark 2 det nya menysystemet är riktig bra, jag behövde knappt öppna instruktionsboken en enda gång. En sak är säker att en 5D mark 2 kommer räcka länge oavsett hur duktig du blir/är. Hur du ska göra får du nog känna efter själv har du ett brinnande intresse och råd så är det kanske inte fel att sikta på 5D men du kommer garanterat klara dig med 50D utan det handlar nog om vad du kommer vara mest nöjd med själv.

Vad är det som 400D inte klarar som de andra kamerorna kommer att lösa för dig, som motiverar den ekonomiska utgiften att köpa en ny?

Hade jag en hög pengar över skulle jag satsa på objektiv med röda ringar, blixtar och andra roliga tillbehör istället för att köpa ett nytt kamerahus.

Nämde L-optik.
Det är ju så att om man ska utnyttja 5DMKII fullt ut (dvs verkligen få bättre bildkvalité jämfört mot 50D) så måste man ha hög kvalité på objektiven också, och då blir det dyrt. Glöm inte heller att stativet blir viktigare om man vill utnyttja den högre upplösningen.

Spontant, får du ett lyft från 400D till 50D handhavandemässigt och en mer gedigen kamera, men kvalitén på bilderna blir inte bättre alls, och kvalitén på bilderna mellan 400D och 5DMKII är inte heller SÅ stora.

Eller en jämförelse med samma vinkel:
400D + 85/1.8 för 8000:- ger säkert högre kvalité på bild än
5DMKII + 28-200/3.5-5.6 för 30.000:-
(bortsett från att 5DMKII paketet kan ge MÖJLIGHET till bättre bild tack vare bättre AF, snabbare handhavande, kortare lagg-tid mm)

Om du är sugen på att gå uppåt, skulle jag satsa på 50D och något roligt fast ljusstarkt objektiv. Själv tycker jag det är roligare med fast objektiv, du missar kanske en och annan bild, men blir mer kreativ och tar bilder du kasnke skulle missat annars. Jag brukar ha fast när jag fotograferar privat, och zoom när man är på uppdrag och inte får missa en bild.

Satsar du på ett eller fler fasta objektiv, har du också om något år en bra objektivpark som matchar en framtida 5DMKII/III eller liknande.

Om din budget är på 5DMKII (ca 25.5") och köper en 50D för 11.5" har du alltså 14" att köpa trevliga objektiv för.

Här några förslag:
- Tamron 28-75/2.8 för 3.600:-, mest objektiv per krona
- 85/1.8 för 4200:-
- Sigma 20/1.8 för 5700:-

eller

- 135/2L för 12000:- (blivit lite dyrt med lågt värderad krona, men funkar lika bra på 50D som 5DMKII och min favorit).
- 50/1.8 för 1200:- plastig men billig, skarp och ljusstark
- motljusskydd och UV-filter till objektiven

eller

- EF-S 17-55/2.8 IS för 10500:- (skarpare normalzoom får man leta efter)
- 85/1.8 för 4200:-

Kom på en sak till.

Själv blev mitt fotograferand mycket roligare för något år sedan, när jag "bytte ner mig" från 20D med 8MP till den betydligt äldre 1D med bara 4MP. Fick den dessutom en slant emellan då beg 1D kostade mindre än beg. 20D.

Visst 1D hade betydligt sämre handhavande, mer brus på högre ISO, betydligt mycket tyngre, tar inga EF-S objektiv, hälften så många pixlar mm...

MEN, vilken känsla, byggkvalité, gedigen, tyngd, att bilden verkligen tas EXAKT när man trycker ner avtryckaren, klara sökarbilden mm

Kan fortfarande sakna vissa delar från 1D i min nuvarande 5D.

Ett lätt val!

jag har ett litet problem som jag skulle vilja ha hjälp med det är så att jag ska köpa en ny kamera, har just nu en canon eos 400d men den känns lite eller ganska mycket basic nu så jag tänkte byta upp mig men vet inte om jag ska lägga ner 25000 på en 5d markII eller om man ska köpa en 50d. jag är trots allt bara 17 år och då alltså inte yrkesfotograf men går en fotolinje på gymnasiet och fotograferar mycket och har det som mitt stora intresse.min fråga är alltså är 5d mark II för "proffsig" eller inte? jag vet att dessa kamrer inte går att jämföra prestationsmässigt men vill endå veta om det är värt de där extra tusenlapparna för mk2 an för en person som mig?

mvh// sebbe

Har du möjlighet att välja så är valet enkelt och har ingenting med din ålder att göra!

MVH/Thomas

mvh// sebbe

Jag är 16 år och har en Nikon D3 så bry dig inte om åldern tycker jag!
Bry dig mer om vad du tycker är viktigt på en kamera!

Nämde L-optik.
Det är ju så att om man ska utnyttja 5DMKII fullt ut (dvs verkligen få bättre bildkvalité jämfört mot 50D) så måste man ha hög kvalité på objektiven också, och då blir det dyrt. Glöm inte heller att stativet blir viktigare om man vill utnyttja den högre upplösningen.
.....

Lite konstig logik här tycker jag. En 5DII har 21 Mpix. på en FF-sensor. En 50D med 15 Mpix på sin 1,6-crop sensor motsvarar 15*1,6*1,6 ~38 Mpix på samma sensorstorlek som 5DII. Varför behöver då 5DII hög kvalitet på objektiv och varför blir stativet viktigare för den för att få bättre bildkvalitet än 50D?

är inge proffs men har du inge behov av en snabb serietagnings kamera och ekonomin tillåter kostnaden för objektiven så skulle jag köpa en 5d mk2, uppgradering därifrån tror jag inte behövs på en väldigt lång tid. 50d är dock en väldigt bra kamera (har en själv). största skillnaderna är väl ändock sensorstorleken?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar