Annons

Canon 5D Mark4 ger rosa / magenta Raw filer.

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan.76

Aktiv medlem
Hej där.

Har för mig att jag läste här i forumet att någon köpt en Canon 5D Mark4 kamera och att den gav rosa eller magenta liknande färger i sina Raw filer. Nu har jag upptäckt att mitt ena hus ger det.

Vad gjorde ni då? Gick ni tillbaka till butiken eller lämnade ni in på service hos Canon. Grejen är att det är först nu jag upptäckte det och huset är nästan 1 år redan. Gäller garantin för ett sådant "fel"

Eller bör ja lämna in det till Canon service center? Har googlat och hittat att andra haft samma problem.

Tack på förhand.
// Johan
 
Får du rosa/magenta även om du använder Canons egen raw konverterare, Digital Photo Professional? Är DPP uppdaterat? Jag upplever samma problem med program som inte kan läsa Canons raw filer, antingen visas ingenting eller så kan de bli rosa/m.

Hälsningar
/ Peter
 
Som privatperson har du 3 års reklamationsrätt för produktionsfel enligt konsumentköplagen.

Enstaka bilder kan ha magentastick pga stora gröna partier i bilden.
 
Tack.

Detta fenomen verkar uppkomma vid ljusa partier (om jag förstod artilken rätt som ja länkade till) och just mina bilder där ja ser fenomenet är just med mycket "ljus" i motivet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.