Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5d mark III och toppdisplay

Produkter
(logga in för att koppla)

lait

Aktiv medlem
Upptäckte idag när jag var ute och fotade i 2+ ,att top displayen började "blöda" hade kameran över axeln mot ryggen, jag tog av mig kameran och satt mig i bilen 2 min senare var alla spår borta och displayen var som vanligt, vad hände?

Med vänlig hälsning, Fredrik

Alla LCD displayer kan väl drabbas av detta, men det brukar väl oftast ske när det är kallare än så.

Själv använder jag aldrig top displayen så jag vet inte hur det är på min kamera. Är i Spanien nu så det blir svårt att testa! :)

Hej Josef har du upplevt samma sak med just 5d mkIII?

Hej Josef har du upplevt samma sak med just 5d mkIII?

Tar tillbaka det jag sa efter att hemma testat.
Jag blandar ihop kamerorna. 5d MKIII är verkligen en pansarvagn.Det går inte att med tryck få blödningar i displayen. Jag tror displayen hellre spricker innan den visar tendenser till blödningar.

-Däremot på min 7D så går det att få fram blödningar genom tryck.

Testade igår under samma omständigheter, hände ingenting??!!
Har 1 års garanti så händer det igen blir det ett besök i Solna för kameran

Är toppdiplayen en led skärm?
Den är skyddad av en plastsskydd oxå, det blir inge tryck på den.

En LCD-display som `bläckar´ när den utsätts för tryck är samtidigt ett sätt att försöka förstöra den.
LCD-displayer förstörs inte av kyla. Det som händer är att när en display används i en temperatur den inte är konstruerad för så blir den mycket `seg ´ och till slut lägger av för att fungera igen vid uppvärmning.

I kameratillverkarnas proffssegment klarar LCD-displayerna att vara alerta vid betydligt lägre temperaturer jämfört med de enklare modellerna. Min gamla D2X till exempel, klarar utan problem att ligga i frysen över natten (-20 grader) med spänstiga displayer vid användning.

/Stephan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar