Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D Mark II stendöd

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasI

Medlem
Fick hem mitt nya objektiv idag och ville ju såklart direkt prova det. Kameran har legat förvarad i min kameraväska under ett antal månader med 2st batterier i ett batterigrepp som inte satt på kameran i väskan.

Satte på objektivet och på med batterigreppet, startade kameran = stendöd.

Tänkte jaha måste ju ladda batterierna.. stoppade i ett utav batterierna i batteriladdaren men laddaren bara blinkar fort? Provade att sätta i det andra batteriet direkt i kameran utan batterigrepp, men kameran är fortfarande stendöd? Vad har hänt och hur kan jag fixa detta?

Antingen så är batterierna döda eller så är kameran död, mer än så går inte att lista ut från ditt inlägg. Billigast är väl att låna (eller köpa) ett funktionsdugligt batteri och testa.

Ett alternativ kan också vara smutsiga kontakter eller glapp någonstans.

Antingen så är batterierna döda eller så är kameran död, mer än så går inte att lista ut från ditt inlägg. Billigast är väl att låna (eller köpa) ett funktionsdugligt batteri och testa.

Ett alternativ kan också vara smutsiga kontakter eller glapp någonstans.

Kameran har alltid och funkade perfekt innan jag förvarade den i väskan. Allt har varit orört.
När jag kollar in i batteriluckan, minneskortluckan och luckan till batterigreppet så ser allting splitternytt ut.

Ena batteriet är dessutom helt nytt men kameran funkar inte med den heller...

Lampan på laddaren lyser konstant om batteriet är fulladdat, blinkar under laddning. Om du har originalladdaren då förstås.

När du är säker på att du har ett laddat batteri så kan du ju prova också att ta bort objektivet och se om kameran startar med ett annat eller utan objektiv.

Lampan på laddaren lyser konstant om batteriet är fulladdat, blinkar under laddning. Om du har originalladdaren då förstås.

När du är säker på att du har ett laddat batteri så kan du ju prova också att ta bort objektivet och se om kameran startar med ett annat eller utan objektiv.

Jo originalladdaren har jag men har bara inte för mig att den blinkade så fort.

Har provat att starta kameran utan objektiv och med ett annat objektiv, fortfarande stendöd.
Stiftet eller vad man ska kalla det i batteriluckan ser fin ut också, men kan man prova att skrapa lite med en mini mejsel? eller kommer det till att kortsluta någonting?

Har du laddat batterierna fullt vid det här laget? Batterier som ligger i två kan ha hunnit självurladda en hel del, så det troligaste är att båda dina batterier är urladdade (såvida du inte har underhållsladdat medan kameran låg oanvänd).

Jag har råkat ut för att litium-jon-batterier har slutat fungera helt efter att ha legat oanvända länge (det var inte kamerabatterier dock).

Har du laddat batterierna fullt vid det här laget? Batterier som ligger i två kan ha hunnit självurladda en hel del, så det troligaste är att båda dina batterier är urladdade (såvida du inte har underhållsladdat medan kameran låg oanvänd).

Båda batterierna ligger på 75% enligt laddaren så prövade då jag tyckte att det skulle vara tillräckligt med kräm i.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/canon-70d/Z-canon-70d-batt.JPG
Stiftet som går in från batteriluckan. Vid minneskortsluckan borde brytaren sitta högt upp.

Ok stiftet i batteriluckan verkar vara ok? Prövade även med batteriluckans stift samt batterigreppets stift, men ingen skillnad. Vågar man trycka eller pilla lite försiktigt där batteriluckans stift trycks ner? Såg ut som att det fanns ett kretskort där, vill inte riskera att kortsluta allting ( om det nu inte redan är kortslutet ).... Har en liten mejsel.

Testade precis, absolut ingenting händer.

Läste något om klockbatteri, ska man pröva det? Om det inte funkar, är kameran helt kaputt från ingenstans då?

Båda batterierna ligger på 75% enligt laddaren så prövade då jag tyckte att det skulle vara tillräckligt med kräm i.

Mät spänningen med en voltmeter. Om inte spänningen är nominell så är det något fel.

Ladda batterierna fullt. Om de inte har blivit fullt laddade över natten (eller dagen) så är det förmodligen fel på batterierna.

Om det nu skulle vara så att det är "klock" - cmos batteriet som är sönder, vart kan man köpa en ny sådan? Letar men hittar inget.

Klockbatteriet är ett CR1616, du hittar det på kjell&co, clasohlson och säkert massa andra ställen som säljer knappceller

Har precis varit och köpt mig CR1616 batteri. Tänkte byta det så fort jag ser att kameran inte startar med helt fulla batterier.

Det jag tycker är lite konstigt är att batteriet har laddats på steg 3 (75%) sedan 14.00 idag, den bör väl vara färdig snart tycker man?

Kaputt

Har precis varit och köpt mig CR1616 batteri. Tänkte byta det så fort jag ser att kameran inte startar med helt fulla batterier.

Det jag tycker är lite konstigt är att batteriet har laddats på steg 3 (75%) sedan 14.00 idag, den bör väl vara färdig snart tycker man?

Ett canonbatteri som jag har beter sig så. Det är kaputt och kan inte få kameran att starta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar