Annons

Canon 580EXII tillsammans med PocketWizard

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterPitch

Ny medlem
Hej,

Jag använder Canon och har 2x 580EXII blixtar som jag nu tänkte köpa till PocketWizards till.

Har förstått att denna kombo inte är speciellt bra, men jag undrar ändå om man direkt avråder till att köpa TT1 & TT5 (till Canon / 580EXII) när man har möjlighet att strunta i det?

Jag är amatör med ambitioner att bli bra, och vill förstås att prylarna skall funka, men är inte direkt sugen på att byta blixtar / system bara för att tillgodose radiosändarna.

Har tidigare använt Cactus, som ju fungerat perfekt, men eftersom jag expanderat med en blixt och läst att de nya Cactus modellerna inte är kompatibla med de gamla, känner jag att jag gärna går upp på Pocket Wizards som jag tänkte tidigare, men då inte hade råd.

Nu har jag råd, men vill ju gärna bli avrådd om det "på riktigt inte lirar ihop".

Tack på förhand.
 
Hej,

Jag har kört 3 st Canon 580II med PocketWizards MiniTT1-Canon, FlexTT5-Canon och AC3 ZoneController i ca 2 år nu. Har fungerat hur bra som helst. Vet inte riktigt vad det är som du har hört att det inte ska fungerar? Fungerar utmärkt med manuell kontroll och E-TTL. Ska du köpa så rekommenderar jag absolut att du lägger till AC3:an. Då kan du kontrollera ljuset från kameran direkt. Snabbt och enkelt. Så har du pengarna och vill satsa lite mer så är det inte ett dåligt köp.

Med vänlig hälsning
Bosse
 
Phottix Odin kan vara ett alternativ. Du kan justera styrka för A,B och C grupp(4 kanaler) i manuellt och ttl-läge samt zooma alla blixtar individuellt. Klarar också hss upp till 1/8000 sec. Lite plastiga men fungerar bra.
 
Hej,

Jag har kört 3 st Canon 580II med PocketWizards MiniTT1-Canon, FlexTT5-Canon och AC3 ZoneController i ca 2 år nu. Har fungerat hur bra som helst. Vet inte riktigt vad det är som du har hört att det inte ska fungerar? Fungerar utmärkt med manuell kontroll och E-TTL. Ska du köpa så rekommenderar jag absolut att du lägger till AC3:an. Då kan du kontrollera ljuset från kameran direkt. Snabbt och enkelt. Så har du pengarna och vill satsa lite mer så är det inte ett dåligt köp.

Med vänlig hälsning
Bosse

Jag håller absolut med. Det är mera aktuellt att vara vaksam över vilka kameramodeller som PW stöder - det tog lite för lång tid innan man äntligen släppte uppdatering för 5Dmk3
/Christer
 
Tack för era inputs.

Har sedan mitt inlägg sålt mina 580exII och istället köpt 430exII, PocketWizard TT5 samt AC3.

Följde flera debatter och råd som pekade mot att 580exII skulle generera kraftiga radiostöringar som tyvärr låg i samma frekvensspektra som TT5 jobbar i.
Detta står även på PocketWizards hemsida, där de skriver att 580exII har full kompatibilitet, men med reducerad räckvidd. 430exII däremot skrivs upp till att fungera med en utmärkt räckvidd.


http://www.pocketwizard.com/products/transmitter_receiver/36/TT5-C/compatibility/


Tydligen skulle Canon vara medvetna om detta sedan länge, och ändrat designen till 430exII som är en nyare modell än 580exII.

PocketWizard har till och med instruktionsvideos till deras modeller av störningsskydd som man kan köpa till 580exII. Ett mjukt fodral (AC5 RF Soft Shield), samt en modell vars hårda plastkåpa tydligen effektivt stänger inne radiostörningarna (AC7 RF Hard Shield).


http://www.pocketwizard.com/products/transmitter_receiver/ac7 rf hard shield/


Efter allt detta, och precis efter att jag sålt mina 580exII, visar det sig att det är de Amerikanska versionerna av 580exII som är problem med eftersom frekvenserna krockar. I de Europeiska versionerna är detta inget problem då de jobbar med olika frekvenser här.....

Nåja, jag tror 430exII kommer fungera bra för mig, även om de var ganska så mycket plastigare och mindre följsamma i lederna när man vinklar huvudet.
 
Något sent... my 2 cents... jag har haft 2x430exII + 2x580exII med PW TT1/Mini system

Sålde alla blixtar och PWs - köpte 3st 600EX-RT - helt överlägset med inbyggd radio istället för en ad hoc pryl med egna batterier - funkar perfekt med CP-E4 externt batteripack också
 
Tack för era inputs.
...
Följde flera debatter och råd som pekade mot att 580exII skulle generera kraftiga radiostöringar som tyvärr låg i samma frekvensspektra som TT5 jobbar i.
Detta står även på PocketWizards hemsida, där de skriver att 580exII har full kompatibilitet, men med reducerad räckvidd. 430exII däremot skrivs upp till att fungera med en utmärkt räckvidd.
...

Det där gäller i USA.
Där Pocket Wizards använder ett annat frekvensområde än här i Sverige.
Så problemet bör inte vara alls lika stort med PW:s sålda för den europeiska marknaden.

Därmed inte sagt att andra lösningar inte kan vara att föredra.

En fördel med PW:s är att de använder industrifrekvenser, och inte området kring 2,4 GHz.
Det senare används för en väldans massa olika saker.
Vilket ökar risken för problem med interferenser, dvs störningar från andra apparater som använder samma frekvensområde.
T.ex. trådlösa nätverk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.