Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 580 EX frågor.

Produkter
(logga in för att koppla)

maak13

Medlem
Hej

Jag har några frågor angående Canon 580 EX blixt. Jag funderar på att skaffa den första modellen och inte den senaste!

Jag tänkte kolla om någon provat att styra en Canon 580 EX med hjälp av en Cactus V2s eller med en pocket wizard? Om detta fungerar eller om det blir några problem? Typ att blixten går av okontrolerat osv.

Sen undrar jag också ifall någon vet om Canon 580 går att köra som ren slav? Dvs att den går av på en annan blixt som är satt som master? Ex man har en Nikon blixt som master? Eller är det så att man måste använda sig helt av ETTL systemet för canons blixtar skall fungera?

Tacksam för svar.

Mvh

Martin

jag har både 580EX och 580EX II. Jag har inte testat med cactus eller pocket wizard. Men jag har testat med elinchrome skyport universal. Det funkar toppen (bara man kommer i håg att sätta blixten så den inte stänger av sig efter en minut)

Jag tror inte man kan använda niokonblixtar som master. Däremot går den fint att slava med annan 580 ( även tvåan). Tror den funkar med den stora sigmablixten jag inte minns namnet på. Den går även att trigga med canons ST-E2, inte helt oväntat kanske.

/FLiP

Min 580EX II vägrar att ställa sig i E-TTL-läge. Den envisas med TTL, och jag kan varva lägena med Mode hur många gånger som helst utan att den går över i E-TTL.

Spelar ingen roll om den sitter på kameran eller inte.

Blixten står inte i slav.

Jag har inte rört någon C.Fn-funktion.

Ställer jag den i slavläge kan jag ställa den i E-TTL.

Hjääääääääääääääälp

Tjena.

Prova o montera blixten på kameran o gå in under menu o kolla om du kan hitta något som heter blixtstyrning.. Där ska du kunna radera alla tidigare inställningar på blixten.. De brukar hjälpa..

// Martin

Satte blixten på min andra kamera och vips så hoppade den över till ETTL. När jag sen flyttade tillbaks till första kameran så fortsatte den stå i ETTL. Switchar jag mellan modearna så är ETTL kvar.

Ursäkta mig, men jag har aldrig haft ett gott förhållande till 580EX II, och denna lilla incident får mig inte direkt tryggare med the freak.

Tjena.

Prova o montera blixten på kameran o gå in under menu o kolla om du kan hitta något som heter blixtstyrning.. Där ska du kunna radera alla tidigare inställningar på blixten.. De brukar hjälpa..

// Martin

Nu har blixten slagit över till TTL igen (efter auto power off).

Gick in i kamerans External Speedlite Control, men den säger:

"Attach a Speedlite with functions controllable from the camera. Turn Speedlite's power switch to <ON>."

Min kamera känner alltså inte ens av blixten. Suck. Bra grejjer det här. Verkligen.

Hej.

Dom kan vara lite luriga. Men jag har lärt mig att de ibland beror på att batterierna inte är fullladdade!
Blixten kan börja leva sitt eget liv osv.. Jag har både 580 o 430 o de e samma sak på båda!

Men i de stora hela så fungerar dom bra.
Jag har haft stora problem med att hitta en Hotshoe sko som fungerar på 430,n. Jag kör med en radiosändare för att kunna använda blixten på ett annat sätt. O de gillar den inte. Men 580 har fungerat mycket bättre med det! Så nu monterar jag radiosändaren på 580,n o kör med ETTL till 430,n. O de fungerar bra..

Mvh

Martin

Nu har blixten slagit över till TTL igen (efter auto power off).

Gick in i kamerans External Speedlite Control, men den säger:

"Attach a Speedlite with functions controllable from the camera. Turn Speedlite's power switch to <ON>."

Min kamera känner alltså inte ens av blixten. Suck. Bra grejjer det här. Verkligen.

Tog mig en närmare titt på kontakterna i kamerans blixtsko, och jag tror det är där problemet sitter. Det är någonslags gummiavlagringar på kontakterna, samt att den ena lilla kontakten har en rejäl avlagring/avskrapning på sig.

Detta är förståss förklaringen till att jag aldrig blivit vän med 580. Nu ska jag ge den en ärlig ny chans.

jag har både 580EX och 580EX II. Jag har inte testat med cactus eller pocket wizard. Men jag har testat med elinchrome skyport universal. Det funkar toppen (bara man kommer i håg att sätta blixten så den inte stänger av sig efter en minut)

/FLiP

Jag har en 580 och köpte igår en syport universal. Får det inte att funka. Ska man ställa in något på blixten?

Jag brukar sätta blixten i manuellt läge, sen saker som kan krångla är:
- kontaktdon, mina PC-sladdar hoppar gärna ur.
- kanalerna, mottagarna ska vara i samma grupp som sändaren, man kan spela safe och köra sändaren på "all"
- sändaren i blixtskon, efterssom sändaren inte har nån låsning så klider den lätt tillbaka i skenan och får inte ordentlig kontakt med blixtskon. Det är dessutom väldigt lätt att tappa sändaren så ett stalltips är att sätta en tape eller nåt så den inte glider ur...
- Batterier. både mottagare och sändare är väldigt lätta att glömma i på-läget...

annars vet jag itne vad som kan ha felat.. hoppas det hjälpte dig lite i alla fall...
/FLiP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar