Annons

Canon 550EX vs Sigma EF-500 DG Super

Produkter
(logga in för att koppla)

melker2001

Aktiv medlem
Kan någon vänlig själ hjälpa mig med att välja blixt till min Canon EOS 10D.
Canon 550EX el Sigma EF-500 DG Super eller finns det andra alternativ?

// Håkan
 
Rent ekonomiskt talar det mesta för Sigmat. Men om du vill satsa på trådlös blixtstyrning så är 550EX bra.

Själv kör jag med 4 st 550 Ex och en sändare. Funkar super.
 
Då lutar det år Canon, då har man inte "målat in sig i hörnet" jag såg att man kan köpa blixten i Tyskland för ca 3500:-, otrolig skillnad i % mot Sverige, undrar vem som får den extra marginalen förutom staten

// Håkan
 
Finns en kille som annonserar i Foto varje månad sedan många år tillbaka och som privatimporterar canon-prylar. han har 550 ex för 3600;- (några veckors leveranstid, 1 års garanti). Har köpt en del grejer av honom och han verkar seriös.
Kan kanske vara något!?

mvh
Patrik
 
Jag har också handlat av hono och han är OK. Men varför inte en 420 EX om du vill ha Canon. Möjligheterna till stroboskop och externt batteri kanske du klarar dig utan.
 
Köpte min 550EX från USA. Fick den förra veckan och det kostade mig ca 330 dollar = 2500 SEK.
Beställde den av www.pickacamera.com och leveransen tog ca 2 veckor. Man kan om man har riktig otur råka ut för moms (25%) i tullen men det har aldrig hänt mig på alla dom grejer jag köpt från andra sidan Atlanten.
 
melker2001 skrev:
Då lutar det år Canon, då har man inte "målat in sig i hörnet" jag såg att man kan köpa blixten i Tyskland för ca 3500:-, otrolig skillnad i % mot Sverige, undrar vem som får den extra marginalen förutom staten

// Håkan

Staten och stanten... är inte så säker på det.
Svenska canon säljer 550ex för 3300 exkl moms till återförsäljare. Så det är väl Canon som tjänar pengar här.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.