Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 550D f2.8 fokussensor

Produkter
(logga in för att koppla)

HåkanThn

Medlem
Jag har läst att Canon 550D har en mitt-fokussensor av typ f2.8.
Se t.ex. här:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/T2I/T2IA.HTM

I manualen står också "Den centrala AF-punkten är den känsligaste av de nio AF-punkterna. Med ett objektiv med stor bländaröppning från f1.0 till f2.8 är dessutom exakt fokusering möjlig med den centrala AF-punkten"

Förutom att mitt-sensorn är en korssensor - vad är det annars för skillnad mot de övriga? Vad innebär "känsligare" och f2.8-typ - någon som vet?

Att mittsensorn är "känsligare" och "f/2.8" betyder att den kan fokusera mer precist tillsammans med objektiv som kan ge tunt skärpedjup (det vill säga objektiv med bländare större eller lika med f/2.8), detta då ett litet fokusfel syns tydligare om du har ett kort skärpedjup. Det betyder inte i sig att mittpunkten är snabbare eller säkrare, dock har fokuspunkter i mitten av optiska skäl lite lättare att sätta fokus rätt (varför de kan kännas som "säkrare").

Vissa AF-punkter, typiskt den i mitten och några till, brukar dessutom också vara av en typ som ger högre känslighet och marginellt högre noggrannhet även redan från f/5,6.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar