Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 50D skärpeproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Tom_s

Ny medlem
Hej på er!

Har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Har en Canon 50D som jag införskaffade i augusti och sedan dess har den vart inne på Intervision 2 ggr då inte autofokusen / skärpan sitter där den ska. Senaste gången vart det bättre men tycker ändå inte det är klockrent.

Till en början så var det bra fokus om man ställde skärpan manuellt via liveview, efter 1:a justeringen märkte jag ingen skillnad, efter andra justeringen vart det bättre men nu när jag tittar och tar lite provbilder så inträffar ett annat fenomen, -när jag tittar i liveviewläget och låter autofokusen ställa in sig så blir förhandsgranskningsbilden i displayen jättebra, när sedan bilden tas så är den bra mkt sämre (tittar på den i båda fallen i 10x förstoring). En annan sak som inträffar är också att när man riktar kameran mot en fast punkt, låter fokusen ställa in sig så höjs bilden lite när bildstabilisatorn jobbar för att sedan sänkas när man släpper avtryckaren, är detta normalt?

Använder stativ, fjärrutlösare.
Objetkiven är Canon EF-S 15-85 / 3,5-5,6 IS USM och 70-210 / 4;0 L USM

Hoppas nån kan råda, blir så förb... irriterad på detta. Kanske bara att lämna in den igen och hoppas det blir bättre eller? Inköpt på Rajala i Sthlm i augusti så garanti finns kvar på allt...

3:e gången gillt eller?

Gott nytt år på er!
 
Autofokusen är normal. Vilka slutartider har du och hur fotar du med liveview? Med stativ och med IS igång?
 
Slutartiderna varierar men har haft bildstabilisatorn igång tillsammans med stativ, varför skulle detta vara ett problem?

I liveviewläget zommar jag in 10x och trycker på "AF-ON" knappen tills den hittat skärpan, därefter tryckt av med fjärrutlösare eller med självutlösare.

Ska i veckan försöka testa mot en väns kamera (40D) och jämföra, man blir lätt nojjig och misstror allt...
 
Har du testat att ta bort eventuella uv filter? Dessa ställde till många problem med focus på min 50D.

Nix, det har jag inte provat, skall ta och göra det... tack för tipset! Ska i veckan också testa mot en Canon D40 för att se ev skillnader. Man får lätt för sig saker när man tror att inte allt står rätt till...
 
Min 50D med 70-200 4L varierade mellan +3 och +11 vid microfocusjustering och jag höll på att bli tokig.

Det löste sig så fort jag tog bort filtret. Håller tummarna för att det funkar för dig med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.