Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 50D PC-Synk

Produkter
(logga in för att koppla)

NiclasL

Medlem
Hej!

Har ett litet problem med PC-synken.
Vet inte om det skall fungera out-of-the-box - eller om jag har missat någon inställning.

Jag har provat på 2 av mina studioblixtar, med hjälp av synk-kabel.
Jag kan ta kort så blixt triggas en gång, sedan vill den inte triggas mer.
Trycker jag på 'TEST' på studioblixten - så kan jag ta en till bild med blixt sedan.

Har provat med olika synk-kablar.
Känns som om det är kameran som strular.

Eftersom radio-synk funkar utan problem!
Och ja - jag kan köpa PocketWiz osv för massa tusenlappar - men nu undrar jag specifikt över PC-synk då jag tycker det är stabilt! =)

Tacksamt för svar!

Mvh,
Niclas

Inget direkt svar på din fråga, men allt kameran gör är att kortsluta polerna på PC-synk kablen. Så du kan testa kablarna utan kamera, kortslut bara polerna med något av metall (t.ex. en nyckel). Fungerar dina blixtar då ligger problemet i kameran, om problemet kvarstår ligger felet i blixtarna (tvivlar på att kablarna i sig spelar någon större roll).

Jag har kört blixtar utan några prob på bla 50D..

Det är bara plugga in och köra, är det inte det så är det strul nånstans..

Hej!

Har ett litet problem med PC-synken.
Vet inte om det skall fungera out-of-the-box - eller om jag har missat någon inställning.

Jag har provat på 2 av mina studioblixtar, med hjälp av synk-kabel.
Jag kan ta kort så blixt triggas en gång, sedan vill den inte triggas mer.
Trycker jag på 'TEST' på studioblixten - så kan jag ta en till bild med blixt sedan.

Har provat med olika synk-kablar.
Känns som om det är kameran som strular.

Eftersom radio-synk funkar utan problem!
Och ja - jag kan köpa PocketWiz osv för massa tusenlappar - men nu undrar jag specifikt över PC-synk då jag tycker det är stabilt! =)

Tacksamt för svar!

Mvh,
Niclas
Vad har du för studioblixtar? Kan det vara så att de inte töms helt efter första blixten, och därefter strular för dig. Har du testat kameran med hotshoe blixt via pc-synk?

Har du lust att beskriva lite mer?
Alltså - skall kabeln vara inkopplad i blixten i ena änden, och testa med metallföremål i andra?

Vad jag har märkt är -
Om jag tar ett kort med pc-synken så blixtar det, när jag tar kort igen blixtar det inte och då måste jag trycka in TEST-knappen på blixten (då avfyras den inte) och sedan kan jag ta ett kort till.

Det är som om TEST-knappen på blixten resettar.

Nu vet jag inte om jag tänker fel och hur det exakt fungerar.
Men det känns som om kameran skickar "ta-kort"-signal till blixten så den avfyras - men ingen "avsluta"-signal.
Så blixten känner att den fortfarande skickar.

Inget direkt svar på din fråga, men allt kameran gör är att kortsluta polerna på PC-synk kablen. Så du kan testa kablarna utan kamera, kortslut bara polerna med något av metall (t.ex. en nyckel). Fungerar dina blixtar då ligger problemet i kameran, om problemet kvarstår ligger felet i blixtarna (tvivlar på att kablarna i sig spelar någon större roll).

Har du lust att beskriva lite mer?
Alltså - skall kabeln vara inkopplad i blixten i ena änden, och testa med metallföremål i andra.

Jupp, inte krångligare än så. Det räcker att du nuddar bägge kontaktytorna ett kort ögonblick (tills blixten går av), du behöver alltså inte pressa metallföremålet mot kontakten hela tiden. Om du kan göra upprepade sådana kortslutningar och blixtarna avfyras utan att du behöver trycka på TEST mellan så är det något skumt med din kamera.

Men det enda jag kan tänka mig skulle kunna vara ett problem är om blixtarna har väldigt hög spänning ut på PC-synk, även om jag har svårt att förstå varför det skulle påverka blixtarna på detta sätt. OBS! du använder väl PC-synk kontakten och inte blixtskon (med PC-synk adapter)?

Om det är hög synkspänning som ställer till det för dig behöver du en skyddskrets, till exempel den här: http://www.bhphotovideo.com/c/product/227625-REG/Speedotron_23508_Safe_Sync_Hot_Shoe.html

Senast ändrad:
Nu vet jag inte om jag tänker fel och hur det exakt fungerar.
Men det känns som om kameran skickar "ta-kort"-signal till blixten så den avfyras - men ingen "avsluta"-signal.
Så blixten känner att den fortfarande skickar.

PC-sync fungerar inte så, allt som händer är att den elektriska kretsen momentant sluts (i princip genom en kortslutning av polerna i PC-kontakten). Det finns således ingen signal för att "släcka" blixten, bara en signal "utlös".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar