Annons

Canon 500

Produkter
(logga in för att koppla)

tonycrona

Aktiv medlem
Kan man inte ta bilder i 16,9 format med kameran? :O har inte hittat de nån stans i inställningar osv. Blir väl ingen skillnad om man ändrar upplösningen på bilderna heller?

Beskära

Kan man inte ta bilder i 16,9 format med kameran? :O har inte hittat de nån stans i inställningar osv. Blir väl ingen skillnad om man ändrar upplösningen på bilderna heller?

Du får beskära bilderna till 16:9 format i datorn. På så sätt har du ju kvar originalet med alla pixlar vilket måste vara mycket bättre om du sedan ska göra bilder till weben, utskrifter eller något annat. Dessutom kan du ju välja lite mer hur bilden ska se ut om du gör det efteråt.

Magic Lantern kan visa 16:9 crop marks eller tja vad som helst i live view
http://magiclantern.wikia.com/wiki/Cropmarks

Jag vet inte om det finns någon lösning för den optiska sökaren, någon som vet? På 5d mkii kan man ju byta glas i den för att få andra betenden... Kanske finns något glas med cropmarks?

Fota gärna RAW. Du kan spara 16:9 recept och applicera batchvist på alla bilder när du konverterar RAW till JPEG, Canon DPP som du fick med kameran stödjer sådant arbetsflöde.

Du ska beskära bilderna (crop) men inte ändra storleksförhållandena i övrigt. Du klipper alltså bort delar i över- och/eller underkanten (på en liggande bild) så att du får 16:9. Enkelt att ställa in exakt i de flesta bildbehandlingsprogram.
Bra tips också att göra allt i en ”batch” om det är många bilder!

Laddade ner BatchPhoto.Pro.v3.0.0.Cracked-MAZE
och det var ett svinlätt program, gick o redigera massa bilder samtidigt med samma inställning osv, men programmet hänger sig när den gått till ungefär 20-50 % av bilderna i en mapp, efter ca 20-30 bilder typ, lite drygt när man vill redigera ca 200 bilder samtidigt, vet någon nåt annat lika bra o simpelt program för att cropa bilderna?
Har prövat lite olika men inte hittat något jag gillar bra och som klarar massa bilder samtidigt, hittar inga inställningar alls för detta i lightrom programet?

Laddade ner BatchPhoto.Pro.v3.0.0.Cracked-MAZE
och det var ett svinlätt program, gick o redigera massa bilder samtidigt med samma inställning osv, men programmet hänger sig när den gått till ungefär 20-50 % av bilderna i en mapp, efter ca 20-30 bilder typ, lite drygt när man vill redigera ca 200 bilder samtidigt, vet någon nåt annat lika bra o simpelt program för att cropa bilderna?
Har prövat lite olika men inte hittat något jag gillar bra och som klarar massa bilder samtidigt, hittar inga inställningar alls för detta i lightrom programet?

I Lightroom 4 kan du enkelt göra detta. GÖr först crop av en enskild bild. Markera bilden i Library och gör Shift + Ctrl + C. Sedan markerar du alla bilder du vill croppa på samma sätt och trycker Shift + Ctrl +V. Då får du upp en ruta med vilka justeringar du vill kopiera till de nya bilderna. Crop är avmarkerat som default så det får du markera. Ligger sist i listan över parametrar.

Lightroom är fan för kompliserat för mig, och har dragit ner 7 olika relizer nu av photopro men alla hänger sig när man crackar dom. Funkar skit bra o crackade men då blir de vattenstämpel på bilderna, finns det inget lättare prog än lightroom ? lr nån exakt guide?

o_O

Du behöver varken träben, ögonlapp eller värja...

Du fick med Canon Digital Photo Professional (DPP) till kameran!! Lightroom har jag aldrig testat, men jag utgår ifrån att det oxo kan jobba med batchar / grupper av foton.

Dpp är också för avancerat, vill ha ett lätt prog som photopro, ba ändra i % och den gör lika på alla bilder i hela mappen, Klart.

Själv tycker jag det är god ton att använda/stödja open source produkter eller andra program man kan få gratis om man inte har råd med dyraste betalprogrammen.

Till det mesta fotouppgifter finns det gratis eller billiga lösningar. Inte alltid exakt lika lätt som dyraste programmen.

I Lightroom 4 kan du enkelt göra detta. GÖr först crop av en enskild bild. Markera bilden i Library och gör Shift + Ctrl + C. Sedan markerar du alla bilder du vill croppa på samma sätt och trycker Shift + Ctrl +V. Då får du upp en ruta med vilka justeringar du vill kopiera till de nya bilderna. Crop är avmarkerat som default så det får du markera. Ligger sist i listan över parametrar.

Markerar bara alla bilder inne på biliotek efter att ja importerat dom och väljer att beskära alla till 16,9 sen exporterar dom bara =)

ANNONS