ANNONS
Annons

Canon 50/1,4 vs. Sigma 30/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

Juliet.E

Medlem
Står inför ett svårt val! Uppgraderar min utrustning rejält i vår. Från en Canon EOS 450D till en Canon EOS 7D, bland annat. På önskelistan står också ett nytt, ljusstarkt objektiv och jag slits mellan Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.

Det som är kruxet är att jag i vissa situationer känner att 30 mm är en fördel, för att jag "får med mer" runt omkring. Annars har ju Canon fått bättre betyg i de flesta recensioner jag läst.

Fotar nästan uteslutande porträttfotografering.

Tacksam för ALL hjälp!

Tack på förhand!
Julia, glad hobbyfotograf
 
Canon 35 mm

Varför inte överväga Canon 35 mm f/2 med IS?
Inte lika ljusstarkt som de två objektiv som du funderar på, men vid stillastående motiv uppväger IS mer än väl den något sämre ljusstyrkan.
 
Johan har rätt i att brännvidden 50mm lämpar sig bättre för rena porträtt. Men sen beror det ju på vilken sorts porträtt man tar. Helkropp eller bara ansiktet. Jag har använt mitt Sigma 30mm ganska ofta för porträtt och tycker att det funkar väldigt bra. Jag gillar dock att få med lite av omgivningen.

Jag har i och för sig ett 50mm f/1,8 också, och ett 85mm/1,4. Men 30:an har nog blivit lite av ett favoritobjektiv då det är mer allround på en APS-C.

(Gjorde förresten samma uppgradering som du förra våren, dvs från 450D till 7D :).
 
Jag tycker 50mm är alldeles för tight på en aps-c kamera. Jag har haft båda och gillade sigmas 30/1.4 bättre. Om vikt/pengar är ointressant kanske nya Sigma 30/1.4 för fullframe vore något - troligen skarpare vid 1.4 än båda.
 
För just porträttfoto skulle jag säga att 50 mm på 7D är ett finfint alternativ. Men för "allmänbruk" tycker jag att 50 mm blir alldeles för snävt. Jag har Sigma 30 till en 7D och tycker att det är riktigt bra till allmänt inomhusfoto, men om jag fick välja fritt så skulle jag vilja ha ytterligare lite vidare vinkel (kanske 24-26 mm). Alltså: Ska du ha det till ansikts-/halvfigurporträtt så kör på 50 mm. Vill du ha en mer allmänt användbar brännvidd så kör på 30 mm.

(Och som det brukar tipsas: Lås zoomen på 50 respektive 30 och kolla vilket som ger minst bekymmer.)
 
Står inför ett svårt val! Uppgraderar min utrustning rejält i vår. Från en Canon EOS 450D till en Canon EOS 7D, bland annat. På önskelistan står också ett nytt, ljusstarkt objektiv och jag slits mellan Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM och Canon EF 50mm f/1.4 USM.

Det som är kruxet är att jag i vissa situationer känner att 30 mm är en fördel, för att jag "får med mer" runt omkring. Annars har ju Canon fått bättre betyg i de flesta recensioner jag läst.

Fotar nästan uteslutande porträttfotografering.

Tacksam för ALL hjälp!

Tack på förhand!
Julia, glad hobbyfotograf

Du blir nöjd vilket du än väljer.
Sigmaobjektivet är faktiskt skarpare med framförallt högre kontrast på full öppning.
Nackdelen med Sigma är att man kan få problem med fokuseringen, den är inte lika tillförlitlig som Canons.
Sigmas 30mm har kommit i en ny version och lär inte ha några fokuseringsproblem. Version 1 uppvisar även en del bildfältskrökning som kan vara problematisk på stor bländare.

50mm tycker jag är lite för begränsande på EOS 7D. Perfekt för porträtt och som kort tele är det onekligen. På full öppning f:1,4 är objektivet mjuktecknande. För bra skärpa får man blända ned 1-2 steg.

Jag skulle satsa på Sigma 1,4/30mm och komplettera med Canon 1,8/50mm som är extremt prisvärd. De berömda två flugorna i samma smäll!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.