Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 450D och Sigmablixt 530 DG ST - inkompatibelt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Artifex

Medlem
Har fått erbjudande av en vän att köpa en begagnad blixt, en Sigma 530 DG ST. Hon har använt den på sin 5D utan problem, men när jag monterar den på min 450D så händer konstiga saker.

Blixtens zoom kör fram och tillbaka under tio sekunder eller mer när jag trycker på avtryckaren, blixten verkar inte kunna bestämma sig för vilket avstånd den ska anpassa sig till. Den levererar däremot blixt när jag trycker av, och exponeringarna blir om än inte perfekta så i alla fall inte helt uppåt väggarna.

Jag har provat en radda olika inställningar, och jag har provat med olika objektiv (vad det nu skulle spela för roll), men inget resultat. Vi monterade den igen på 5D'n, och vips fungerar den galant igen.

Har letat på nätet, och sett nöjda utlåtanden kring denna kombination (har dock sett någon med liknande problem fast på 500D). Finns det någon ytterligare inställning jag kan fingra på, eller är det bara att konstatera den inkompatibel med 450D? Och i så fall, kan man uppgradera firmware eller något på ett enkelt sätt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar