Annons

Canon 430ex II vs. Sigma EF-530 DG super

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
jag har inte provat sigma blixten men har 430ex ver. 1.
Jag är säker på att båda är bra men jag skulle alltid välja canon över andra märken pga. att man då vet att den funkar om jag köper ny kamera i framtiden. 430 är också mycket säker och jag tycker alltid att den ger rätt mängd ljus.
 
Kan bara hålla med föregående, har 580EX-II samt en Sigma EF-500 DG Super II. Och det är stor skillnad till Canons fördel.
Min Sigma klara inte av att vara Master, däremot slave. Kvaliten på en 430EX-II är överlägsen Sigma!
Du kan dessutom styra en canon blixt fullt ut via menyerna på din kamera, vilket inte fungerar med Sigma.
 
Kan bara hålla med föregående, har 580EX-II samt en Sigma EF-500 DG Super II. Och det är stor skillnad till Canons fördel.
Min Sigma klara inte av att vara Master, däremot slave. Kvaliten på en 430EX-II är överlägsen Sigma!
Du kan dessutom styra en canon blixt fullt ut via menyerna på din kamera, vilket inte fungerar med Sigma.

okej, första tanken var att köpa mig en 430ex II men efter den fått stryk rätt rejält i digitalfoto för alla (där even sigmas 530 var med) så blev jag väldigt osäker.
430exII har ledtal 43 medans sigma 530 har hela 10 mer (53 ledtal)
Dom klanka även ner på canons vinjettering
sigman har även samma uppladdningtid som en 580ex II



En 580ex jag har verkligen inte råd med men kanske blir en 430ex II endå?

För en 430ex II går att styra från kameran ifall jag har en 400d?


Ingen annan som kanske testat båda?
 
Senast ändrad:
Vad jag ville ha sagt är att en 430EX II är ett bättre köp till din Canon kamera än en Sigma 530 DG Super blixt.
Du har lite lägre ledtal i Canon, men inget du kommer att störas av. Däremot kommer du att störas av Sigmas blixtsko samt batterilucka och att du inte kan styra den från kameran fullt ut.
(Jag gissar och tror att du kan styra en 430EX II fullt ut även från en 400D).
 
okej, ni vet mer än mig så en 430ex II får det bli!

Omni bouncer, ett måste eller?

Och när jag ända är igång med tråden så passar jag på att fråga
För att styra den trådlöst, va rekomenderar ni?
 
Kolla igenom din manual till 400D, men är ganska säker på att du kan styra den fullt ut via kameran. Omni bouncer är ett jättebra tillbehör till blixten, betydligt mjukare ljus, köp dock inte Canon eller Sigma original. Köp från Tradera eller något annat ställe, till under halva priset. (En liten plastbit dom tar hejdlöst betalt för).
Och när det gäller att styra den trådlöst så är en Canon 580EX II guld, men nu väljer jag att lämna över till någon annan...

Lycka till med ditt köp!
//Janne
 
Kolla igenom din manual till 400D, men är ganska säker på att du kan styra den fullt ut via kameran. Omni bouncer är ett jättebra tillbehör till blixten, betydligt mjukare ljus, köp dock inte Canon eller Sigma original. Köp från Tradera eller något annat ställe, till under halva priset. (En liten plastbit dom tar hejdlöst betalt för).
Och när det gäller att styra den trådlöst så är en Canon 580EX II guld, men nu väljer jag att lämna över till någon annan...

Lycka till med ditt köp!
//Janne


okej tack för tipset om att köpa pirat bouncer! :)

Jag tänkte mer på radiosändare, då jag inte har så stor budget.
 
Hej,

Jag har en 400D och en 430EX II och du kan inte styra blixten fullt ut från kameran. Exponeringskompensation för blixten fungerar att styra från kameran. Däremot kan du INTE ställa in high-speed sync och sync på andra ridån från kameran. Det är dock bara en knapptryckning på blixten så jag tycker inte det är någon stor begränsning.

Är mycket nöjd med blixten.

/Calle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.