Annons

Canon 430 ex ii

Produkter
(logga in för att koppla)

vavademac

Aktiv medlem
Hej, skriver detta på min iphone så alla stavfel får ignoreras.

Jag har en fråga ang Canon 430 ex ii tsm med en 7D. Vilken fps kan man fotografera med utan att blixten inte hänger med?

Tacksam för svar

Senast ändrad:
Beror ju helt och hållet på blixtstyrkan, men du kan köra den på 7 bilder/s om du vill och blixten hänger fortf med.

/Stefan

Låt säga att 430EX II laddar fullt på 3 sek. Tömmer du hela blixtens kondensator, alltså blixtrar med 1/1 kapacitet, 100%, får du alltså 1/3 eller 0,33 fps till dess blixten överhettar och ställer sig i nerkylningsläge för återhämtning. Om du befinner dig utomhus i Nikkaluokta runt jul tar den processen kortare tid än om du är i Dubai.

Om du däremot sätter blixten på M och 1/64 kapacitet (tömmer 1,56% av kondensatorn per blixt) kan du fota snabbare och längre serier. Hur snabba och hur långa har jag inte testat.

Låt säga att 430EX II laddar fullt på 3 sek. Tömmer du hela blixtens kondensator, alltså blixtrar med 1/1 kapacitet, 100%, får du alltså 1/3 eller 0,33 fps till dess blixten överhettar och ställer sig i nerkylningsläge för återhämtning. Om du befinner dig utomhus i Nikkaluokta runt jul tar den processen kortare tid än om du är i Dubai.

Om du däremot sätter blixten på M och 1/64 kapacitet (tömmer 1,56% av kondensatorn per blixt) kan du fota snabbare och längre serier. Hur snabba och hur långa har jag inte testat.

Finns också strobläge och då piskar blixten på rejält.

/Stefan

Nä det är dock rätt. Strobe funktionen finns intei 430. Tänkte fel, men det finns går bra att utlösa blixten i 7 bilder/s utan problem.
Strobe funktionen är faktiskt en funktion att utlösa blixten multipla ggr utan en och samma exponering vilket trådkskaparen inte frågade efter.

/Stefan

Nä, det frågade han inte efter (stroboskopet), men det är ju inte alltid just det man frågar efter är nödvändigt för att lösa det ursprungliga problemet. Ibland går det på annat sätt, om man bara känner till det.

ANNONS