Annons

Canon 40D slutarbyte själv fixat, time-lapse.

Produkter
(logga in för att koppla)

Dragoen

Aktiv medlem
Jag hjälpte nyligen en kollega/vän att reparera sin Canon 40D då slutaren tyvärr gav upp under en resa. (Error 99 kan göra vem som helst deppig!)
Att laga kameran hos Canons serviceställen kostar mer än vad det hade kostat att köpa en till begagnad 40D och kollegan hade rejält begränsad budget där alternativet var att inte längre fotografera, så föreslog jag att jag kunde försöka mig på att byta slutaren.
Har tidigare byggt om en 40D till infrarött så jag hade viss aning om vad man ger sig in på, men detta var mer omfattande reparation där man i princip plockade ner hela kamerahuset för att komma åt att byta slutaren.

Nya slutaren köptes via eBay för $52 och hela arbetet tog ca 4 timmar att genomföra.

Time-lapse finns här: http://www.youtube.com/watch?v=NHj30XJ3_q8

Jag hoppas att filmen kan vara informativ för de som är tekniskt intresserade och vill titta djupare in hur era kamerahus ser ut inuti.
 
Fantastiskt! Är inte ett dugg tekniskt intresserad, något kanske men inte på den nivån i alla fall. Mycket imponerande och snyggt gjort!
 
Då förstår man varför det är så dyrt att ämna in den på service ;-) Inte lite grejer att hålla reda på! Bra där.
 
Då förstår man varför det är så dyrt att ämna in den på service ;-) Inte lite grejer att hålla reda på! Bra där.

Instämmer - och det förklarar också varför köp av en begagnad 40D är ett så mycket bättre alternativ för 99% av oss - som inte är elektro-ingenjörer! :)
 
Makalöst

Otroligt att kunna laga en så pass komplicerad pryl, men ännu mer impad blev jag över framställningen med instruktioner du har gjort. Mycket professionellt!
 
Inbillade mig att slutaren skulle vara lite mer servicevänlig, intressant att man måste plocka ner hela kameran för att nå den. Bra video!
 
Tack för alla vänliga kommentarer!

Reparationen var faktiskt inte så svår som det kanske såg ut, och har man kunskap om hur man löder så kan man rätt enkelt utföra detta själv.
Det som kändes jobbigast var att det tog så lång tid att genomföra, men tar man det bara försiktigt så är det inte så svårt.
Om någon nu tänkt prova att laga sitt kamerahus så kan man väll säga att det svåraste momentet var att sätta i och tar ut allt kablage invändigt då dessa kontakter är svåra att hantera och är lätta att råka ta sönder om man inte är väldigt försiktig.
 
Vilken bedrift! Bra jobbat! :)

Jag försökte mig på att laga en kompaktkamera som tappats en gång så objektivet hoppat snett.
Skäms lite för att erkänna men den ligger i smådelar i en plastpåse nu :(
 
glemmy: Det tycker jag inte att du ska skämmas över, man måste ju öva för att bli duktig!

Trevligt att se andra reparera, allt det spännande utan att behöva vara nervös själv för att saker inte ska passa ihop och fungera.
 
Jösses... hela kameran tas ju ner i beståndsdelar? Att det var mycket pill visste jag men så här mycket hade jag nog inte anat. Är det lika mycket skruv på alla modeller?
 
Snyggt!

(Min främsta bedrift på det här området är reparation av ett Canon EF 50mm f/1.8 II som delade sig på mitten när någon snubblade på mitt stativ så att kameran landade med objektivet neråt. Objektivet gick att pilla ihop, och fungerar än idag).
 
Hade du en servicemanual för 40D för att se hur kameran skulle plockas ner, eller gjorde du det på känn?
 
Super

Makalöst bra och makalöst dåligt att en del som slutaren inte är mer lättillgänglig att byta ur många olika perspektiv, inte minst ur miljö...
 
Hade du en servicemanual för 40D för att se hur kameran skulle plockas ner, eller gjorde du det på känn?

Jag använde servicemanualen som går att finna på nätet, men denna innehåller dessvärre inte i detalj hur man ska demontera kamerahuset.
Däremot hade jag som tidigare nämnt redan modifierat en annan 40D till infrarött och där tog det rätt många timmar att klura ut hur man gjorde, så med hjälp av den kunskapen och servicemanualens sammanställningsritningar så gick det rätt bra.

Makalöst bra och makalöst dåligt att en del som slutaren inte är mer lättillgänglig att byta ur många olika perspektiv, inte minst ur miljö...

Jag satt också och funderade på detta, men vad jag kom fram till är att två detaljer som sitter på var sin sida av slutaren är extremt känsliga för avståndsavvikelser sinsemellan, nämligen sensorn och objektivfattningen, minsta fel på hundradelen kan göra att autofokusen blir felkalibrerad. Redan detta i sig gör det svårt att enkelt demontera ut detaljer som måste finnas mellan, sen ska ett helt kamerahus dessutom byggas runt dessa.
 
Fascinerande

Fascinerande film. Jag trodde kameror var finmekanik med en del elektronik, men här är det mest elektronik med några mekaniska komponenter.

Fantastiskt att kameran funkade sedan, bra jobbat! Och, som sagt, fascinerande dokumentation.

(Hade en radio i en Mercedes Benz 220SEb från 1962. Gick inte att sätta i gång. En liten fjäder längst in i apparaten hade gett upp. Skruvade isär precis om du, gjorde en ny fjäder av ett borst från en stålborste och skruvade utan större förhoppningar ihop det hela. Sen gick radion igen.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.