Annons

Canon 40D och Speedlite 580EX II på Av-läge

Produkter
(logga in för att koppla)

magnik

Medlem
Jag har problem med att fatta hur blixten och kameran ska funka ihop när jag kör på Av-läget. Problemet är att slutartiden inte ändras när blixten är inkopplad jämfört när den inte är det. Börjar tro att det helt enkelt är jag som inte fattar något om blixtfotografering...

Om det är så att det borde vara någon skillnad på slutartiden (givet att ljuset är det samma osv) får någon gärna förklara vad jag kan göra för att felsöka.
Är det så att jag borde lära mig mer om blixtfotografering tar jag gärna emot tips på tutorials eller kurser eller liknande på nätet.

//magnik
 
Allt är som det ska. Eftersom exponeringstiden inte påverkar blixtexponeringen ska den vara oförändrad.

Slutartiden påverkar bara hur det befintliga ljuset exponeras. Blixtautomatiken styr brinntiden på blixten för att matcha den exponering som kameran valt för det befintliga ljuset, eller som du valt själv i M-läge.

I P-läge spärras tiden till max 1/60s för att inte riskera rörelseoskärpa. Då kan det befintliga ljuset bli underexponerat med mörk bakgrund som följd.
 
Använd M-läget istället. Blixten kan du fortfarande ha på E-TTL.

När du har övat på hur olika slutartider och bländare påverkar dina blixtbilder, då inser du också i vilka fall det kan vara intressant att använda Av-läget.
 
Tack för era svar, nu vet jag åtminstone att det inte är jag som gör något fel med kamera och blixt och att det inte är något fel på grejorna. Var faktiskt inne och pratade med en säljare på Scandinavian Photo ang detta som heller inte kunde förstå problemet och dessutom sa att det inte är helt ovanligt att man får lämna in sitt hus till Canon för att få det 'fixat' för att funka helt med blixten.
Båda dessa saker är för mig lite uppseendeväckande. Att säljaren inte kunde konstatera att det funkar som det ska är konstigt i sig, och att det skulle vara vanligt att en verkstad behöver åtgärda Canon-hus för att få dem att fungera med deras egna blixt-aggregat låter ju helt orimligt.

Som sagt, tack för era svar!

//magnik
 
Om det bara gäller den frågeställning som du själv tagit upp, då är det säljarna och användarna som behöver in på verkstad, inte kameror eller blixtar.

Det ska fungera som du skriver. Det finns bruksanvisningar och hur mycket websidor som helst som beskriver det.
Sen är det en annan sak att Canons automatiska blixtexponeringssystem E-TTL, när det används i evaluerande läge, har en del åsikter om hur motiven ska exponeras. Är man inte med på detta kan man bli överraskad. Dessutom kan man ganska ofta läsa om att folk får fel exponering, och det visar sig sen bero på dålig kontakt mellan blixt och kamera. Där är ju verkligen ett tekniskt fel, liksom det fel som många 7D (alla i början?) är behäftade med, där slavblixtar styrda av den interna blixten under en del omständigheter ger felexponerade bilder.

Men som sagt, i de flesta fall jag har sett har det enbart varit en utbildningsfråga. Jag har inte provat, men jag har läst att Nikons motsvarande system ska vara lättare att begripa sig på.
 
Om det bara gäller den frågeställning som du själv tagit upp, då är det säljarna och användarna som behöver in på verkstad, inte kameror eller blixtar.

Det ska fungera som du skriver. Det finns bruksanvisningar och hur mycket websidor som helst som beskriver det.
Sen är det en annan sak att Canons automatiska blixtexponeringssystem E-TTL, när det används i evaluerande läge, har en del åsikter om hur motiven ska exponeras. Är man inte med på detta kan man bli överraskad. Dessutom kan man ganska ofta läsa om att folk får fel exponering, och det visar sig sen bero på dålig kontakt mellan blixt och kamera. Där är ju verkligen ett tekniskt fel, liksom det fel som många 7D (alla i början?) är behäftade med, där slavblixtar styrda av den interna blixten under en del omständigheter ger felexponerade bilder.

Men som sagt, i de flesta fall jag har sett har det enbart varit en utbildningsfråga. Jag har inte provat, men jag har läst att Nikons motsvarande system ska vara lättare att begripa sig på.

Precis min tanke. Det är inget fel att det blir lång slutartid i AV läge med blixt.
Är det 2" utan blixt, så anpassar blixten styrkan till just 2" Jag kör så i en del festmiljöer och det jag får tänka på är att ha kameran still på något sätt. +Att människor inte rör sig för mycket. Gärna synk på 2:a ridån, så ev. släpeffekter hamnar lite snyggare "efter" själva motivet och inte "innan"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.