Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 400d Lcd skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotojohan

Aktiv medlem
Tjena...

Jag har en undran, och orkar inte leta svar här i forumet, så jag ställer den istället.

Är jag tvungen att titta i sökaren när jag fotar med denna kamera, eller kan jag välja att titta i Lcd skärmen och se bild objektet där?? Hur gör jag det?

Tacksam för svar.

Mvh Johan F

Hmm, att inte orka använda SÖK är slött. Om du köpt kameran och inte orkar titta i manualen är det ännu slöare.
Du kan INTE använda LCDn för att komponera din bild. Vill du ha mer info om varför rekomenderar jag dig att använda SÖK.

Hej.

Jag har läst i manualen, det första jag gjorde, men har inte hittat något där. Därav ställde jag frågan här.

Tack för ditt svar.

Mvh Johan

Ok. Jag kan tänka mig att Canon är lite otydliga med att skriva att det INTE går att titta i displayen. I min manual till en EOS 30D står det att man ska titta genom sökaren men som sagt inget om att man INTE kan titta i displayen.

Har nu kollat i min manual (30D) lite noggrannare och hittat på sid 36... "LCD-monitorn kan inte användas som sökare vid fotografering." Något liknande måste ju stå i 400D-manualen. Men du har fått ditt svar och kanske räcker det med det.

Till er som inte gillar mitt inlägg ber jag om ursäkt, tack för era kommentarer och jag har lärt mig en läxa.

Fortsätt fotografera, det är det vi är duktiga på.

Mvh Johan F

Well tillskillnad mot andra fotografer som "klantar" sig lite så verkar du ialla fall vettig och inte börjar hugga som en cobra på mitt lite irriterade inlägg :)

Jag kan då tala om så att du slipper söka att din EOS 400D är en sk spegelreflexkamera. När du inte fotograferar utan tittar genm sökaren så kommer allt ljus in genom objektivet och speglas upp till "tornet"av kameran där du ahr blixten. där har du ytterligare speglar som tillslut gör att ljuset/bilden kommer ut genom sökaren.

Anledningen til latt du inte kan titta på skärmen för att ta kort är att bakom den första spegeln så sitter sensorn, alltså dold bakom spegeln och kan således inte registrera någon bild. Så fort du trycker på avtryckaren så flyger spegeln upp och ljuset går istället rakt på sensorn, det är därfördet blir svart i sökaren under den tiden du knäpper. Ljuset speglas nämligen inte upp längre utan kommer direkt på sensorn. När bilden är klar fälls spegeln ner igen och bilden flyger upp till dig igen och du kan titta genom sökaren

fotojohan skrev:
Till er som inte gillar mitt inlägg ber jag om ursäkt, tack för era kommentarer och jag har lärt mig en läxa.

Fortsätt fotografera, det är det vi är duktiga på.

Mvh Johan F

Det går inte ( ägen en sådan själv) och det står i manualen och på ett X-antal sidor här på fs. Lycka till med ditt fotande,

Ps kameran är jäkigt skön att fota med:)

Kalle_B skrev:
Well tillskillnad mot andra fotografer som "klantar" sig lite så verkar du ialla fall vettig och inte börjar hugga som en cobra på mitt lite irriterade inlägg :)

Jag kan då tala om så att du slipper söka att din EOS 400D är en sk spegelreflexkamera. När du inte fotograferar utan tittar genm sökaren så kommer allt ljus in genom objektivet och speglas upp till "tornet"av kameran där du ahr blixten. där har du ytterligare speglar som tillslut gör att ljuset/bilden kommer ut genom sökaren.

Anledningen til latt du inte kan titta på skärmen för att ta kort är att bakom den första spegeln så sitter sensorn, alltså dold bakom spegeln och kan således inte registrera någon bild. Så fort du trycker på avtryckaren så flyger spegeln upp och ljuset går istället rakt på sensorn, det är därfördet blir svart i sökaren under den tiden du knäpper. Ljuset speglas nämligen inte upp längre utan kommer direkt på sensorn. När bilden är klar fälls spegeln ner igen och bilden flyger upp till dig igen och du kan titta genom sökaren

Härlig förklaring Kalle:) Pedagogiskt och bra:) Hade inte kunnat skriva det bättre själv.

Fast finns det inte någon Olympus som är en spegelreflex men som ändå kan få ut bilden före på lcd:n?

Har för mig jag läst det någon gång.

johan

Olympus, Panasonic och Leica har SLR kameror som du kan se bilden på skärmen när du komponerar. Hur det funkar i detalj har jag inte orkat sätta mig in i då ingen av kamerorna var intressanta för mig i övrigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar