ANNONS
Annons

Canon 400D hackad ISO 3200, spotmätning...

Produkter
(logga in för att koppla)
Underbart att du postar sådant här!

Har försökt i 20 minuter nu utan framgång. När jag kommer till steget där man använder cardtricks eller vad programmet hette så går det inte trycka på knappen i 3:e steget som bilden visar i den svenska guiden. Men om jag formaterar med programmet och sedan testar, då går det, men då är det fat 16 och inte 32, men då går det trycka på knappen inringad och numrerad 3.

Det fungerar i alla fall inte när kortet sitter i kameran så nått blir ju inte bra.

Kan det bero på att jag har ett minne på 4 GB? Jag har svårt att tolka om det skulle gå att använda eller ej, men övervägande ja.

Ska se om jag hittar ett mindre minne, slängde bort ett kort på 16 MB för ett halvår sedan, ångrar det nu.
 
Underbart att du postar sådant här!

Har försökt i 20 minuter nu utan framgång. När jag kommer till steget där man använder cardtricks eller vad programmet hette så går det inte trycka på knappen i 3:e steget som bilden visar i den svenska guiden. Men om jag formaterar med programmet och sedan testar, då går det, men då är det fat 16 och inte 32, men då går det trycka på knappen inringad och numrerad 3.

Det fungerar i alla fall inte när kortet sitter i kameran så nått blir ju inte bra.

Kan det bero på att jag har ett minne på 4 GB? Jag har svårt att tolka om det skulle gå att använda eller ej, men övervägande ja.

Ska se om jag hittar ett mindre minne, slängde bort ett kort på 16 MB för ett halvår sedan, ångrar det nu.

Jag har inget enkelt svar till dig, mer än att 4Gb är en kort som stöds och att dina 20 minuter inte alls är lång tid. Satt själv en hel kväll och fick göra om allt tre gånger innan jag lyckades. Här är den engelska guiden iaf:

http://400d.googlecode.com/files/400d_autoexec_bin_guide.doc
 
Jag har inget enkelt svar till dig, mer än att 4Gb är en kort som stöds och att dina 20 minuter inte alls är lång tid. Satt själv en hel kväll och fick göra om allt tre gånger innan jag lyckades. Här är den engelska guiden iaf:

http://400d.googlecode.com/files/400d_autoexec_bin_guide.doc
Jag ska kika närmare på engelska guiden och se om det står något i den engelska.

"lägg över det i rootmenyn på ditt minneskort." Var är det? Direkt i minneskortet eller är det i mappen "DCIM"?
 
Jag ska kika närmare på engelska guiden och se om det står något i den engelska.

"lägg över det i rootmenyn på ditt minneskort." Var är det? Direkt i minneskortet eller är det i mappen "DCIM"?

Root är det lägsta katalogen i volymens filträd. Alltså inte i någon underkatalog (tex DCIM).

/Ola
 
Funkar hacken till 450d också?

Nej. Däremot verkar det som att 1000D inom en snar framtid kan vara knäckt.

Läste litet om att man inte ännu kan ändra tillbaka bootlistan i 400D efter hacket. Inget som spelar roll i praktiken direkt, men väl värt att nämnas.

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=742806&page=19

Vet inte om man kan flasha om med firmware 1.1.1 för att återställa det eller om man kan komma åt det i den nya menyn FACTORY MENU som öppnas upp för en.
 
Roligt att det går at t"modda" 400:an lite men jag funderade lite "till vilken nytta egentligen" är det inte så att bilden och betraktaren är viktigare i sig än vad kameran presterar. Hur som helst så är jag oxå lite "måste prova på" men ´blir det någon skillnad på bilderna, skulle vara roligt att se prov på bilder av samma objet med olika iso men samma brännvidd och slutare och hur focuspunterna påverkar bild från orginal till den "moddade".
 
Roligt att det går at t"modda" 400:an lite men jag funderade lite "till vilken nytta egentligen" är det inte så att bilden och betraktaren är viktigare i sig än vad kameran presterar. Hur som helst så är jag oxå lite "måste prova på" men ´blir det någon skillnad på bilderna, skulle vara roligt att se prov på bilder av samma objet med olika iso men samma brännvidd och slutare och hur focuspunterna påverkar bild från orginal till den "moddade".

Du kan ju börja med att ladda ned raw-filerna från min server för att se skillnaden mellan de olika ISO-talen.
 
Jag gjorde hacket på ett 32 mb kort och det funkade perfekt, men när jag byter till ett 8 gb kort så funkar det inte.

Måste man göra hacket på varje kort eller fungerar det på alla kort som inte är större än 4 gb?
 
Jag gjorde hacket på ett 32 mb kort och det funkade perfekt, men när jag byter till ett 8 gb kort så funkar det inte.

Måste man göra hacket på varje kort eller fungerar det på alla kort som inte är större än 4 gb?
Hacket ska göras på varje kort.

Fick det dock aldrig fungera på min med mitt Sandisk Extreme IV, koden var inte lik som den skulle.
 
Oj, detta visste jag inte.

Förlorar man verkligen bildkvalité med ISO 50 på 5D??
Det lär ju inte bli bättre kvalité iaf.
Nu vet jag inte varför 5D inte har med ISO 50 på den här skalan, men om du tittar på 1DsIII kommer du märka att ISO 50 och ISO 100 är samma sak, ISO 73 uppmätt.
 
Förlorar man verkligen bildkvalité med ISO 50 på 5D??

ISO 50 på Canonkameror är helt enkelt ISO 100 överexponerat ett steg och sedan mjukvarumässigt sänkt ett steg. Du riskerar därför klippning i högdagrarna, samt att det dynamiska omfånget minskar med ett steg. ISO 50 är därför kanske mest lämpat för användning i studio, där du kan kontrollera ljuset.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.