ANNONS
Annons

Canon 400/2,8 MK1

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Hejsan,

Funderar på att köpa en Canon 400/2.8 MK1
Men är den värd sitt pris på runt 30.000, begagnad?
Jämför man med MKII versionen så är den senare uppdaterad på de flesta fronterna.
Får jag mycket objektiv för pengarna?

Hur mycket brukar 400/2.8 IS USM ligga på begagnad, ungefär? ÄR det vettigare att lägga till de slantarna och få denna versionen?

Mvh

Stefan

En aspekt på detta är att Canon inte längre servar detta objektiv vad jag läst. En liten risk att det skulle gå sönder kanske, men personligen gillar jag inte att lägga så mycket pengar på något som kanske inte går att reparera om det skulle behövas.

Känner en som köpte ett MKII för 19000 med 6 mån garanti nyligen.

Hej det är nog inte lätt att få tag i en beg 400 2,8 IS, men det fanns en tidigare på Blocket för dryga 60.000 kr, själv köpte jag en i nyskick från USA, och jag betalade 46.000, annars tycker jag nog att du skall sattsa på en 300 2,8 IS, det är betydligt lättare att jobba med och väger hälften så mycket. lycka till
HJ

Ja, är du i behov av just en 400 eller skulle du klara dig med en 300 2,8 IS, skarpare än de tidigare 400 gluggarna, en 300 kan du få tag i beg för dryga 33.000 kr
HJ

En aspekt på detta är att Canon inte längre servar detta objektiv vad jag läst. En liten risk att det skulle gå sönder kanske, men personligen gillar jag inte att lägga så mycket pengar på något som kanske inte går att reparera om det skulle behövas.

Canon servar 400/2.8L
Men det finns inga reservdelar

Jag hade nyss ute mitt fd 400/2,8 IS i nyskick, nyrengjort hos canon, 2st camo-set, hardcase osv osv... de va inte direkt lättsålt mellan 44-48 000kr, vilket jag tycker är ett ganska bra pris för denna pjäs, me tanke på nypris.

Jag var samtidigt less på dess vikt + ville ist ha ett 300/2,8 IS, så jag hittade en kille som ville göra ett byte. Sagt å gjort, fick 17000kr emellan. Slutsat, ca 30 000kr för 300-an å 47 000kr för 400-an.

Hade jag vart dig hade jag utan tvekan satsat på ett 300/2,8 IS, så grymt välbalanserat å trevligt att jobba med. (gamla modellen 300/2,8 utan IS, är grymt framtung vid jämförelse + några 100gram tyngre, å de märks tydligt)
Släng på en 1,4X extender om du behöver längre mm, å kan stå ut med F4.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar