Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 35mm ner i backen, fokus vill ej fungera

Produkter
(logga in för att koppla)

krukvaext

Aktiv medlem
En snabb fråga egentligen bara. tappade mitt 35mm-objektiv häromdagen i golvet och dessvärre landade den rätt olyckligt, vilket har resulterat i att fokuseringen inte vill fungera, alls, eller snarare fokusringen, hur jag än ändrar den så kvarstår samma fokuspunkt. i M-läget är det rätt segt att röra på fokusringen medan i AF-läget är det förhållandevis enkelt. Så trögheten har gått och blivit bakvänd.

Min fråga är om det (möjligtvis) kan finnas nåt knep man kan prova på för att försöka återställa fokuspartiet? Alternativt någon som sitter inne på reparationskostnader, och huruvida det är värt att skicka in för reparation eller om det vore bättre att köpa ett nytt egentligen. Är ju inget monsterobjektiv precis, men vore ändå fy skam då det är i nyskick.

Tack på förhand!
 
Låter som ett fall för ditt försäkringsbolag. Kolla med dem om din försäkring gäller och hur de i så fall vill att du ska göra. Den här typen av olyckor brukar täckas av en drulleförkring, alltså allrisktillägget i hemförsäkringen.
 
Fast försäkringsbolag brukar vara experter på att slingra sig undan att betala något som ligger ens tillnärmelsevis i närheten av värdet på prylen ifråga. Hörde nyligen i radions "Plånboken" exempel på detta. En kvinna hade tappat sin drygt tre år gamla iPhone, som kostat 6.000 kr. Hon fick ut 500 kr.


Ur P1-programmet Plånboken:
Dyr teknik värderas lågt
""""""""""""""""""""""""""""""""
Onsdag 09 januari 2013 kl 10:03
[ Mobiltelefoner är lätta att ta med, lätta av bli av med. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix ]

Den som blir av med sin dator eller mobiltelefon och förväntar sig ersättning från försäkringsbolaget riskerar att bli besviken. När den tekniska utvecklingen går snabbt räknar försäkringsbolagen också ner värdet på våra prylar ordentligt. Även med en så kallad drulleförsäkring kopplad till hemförsäkringen får man knappast ut så mycket så att det räcker för att köpa nytt.

[ Lyssna ] Mobilen tappar snabbt halva sitt värde (7:13)
Vad får man egentligen tillbaka på hemförsäkringen om man förlorar mobil, dator eller kamera? Sällan tillräckligt för att köpa en ny visar det sig. Reportrar Anna Berg och Micha Arlt
Onsdag 09 januari 2013 kl 13:13 (Plånboken)

[ Lyssna ] Gustav Jonsson, Konsumenternas försäkringsbyrå (7:08)
Gustav Jonsson, Konsumenternas försäkringsbyrå om hemförsäkringen och hur man ska tänka när man köper ny teknik.
Onsdag 09 januari 2013 kl 13:13 (Plånboken)


Man kan som bekant lyssna till radions program upp till 4 veckor efter första sändningstillfället. Man kan också ladda ner en MP3-fil på programmet.

Länk till sida för lyssning på dessa inslag eller hela programmet:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/138759?programid=2778


Ifall du har någon "drulleförsäkring" får du väl försöka övertala ditt bolag om att objektiv (normalt) har en storleksordning längre livslängd än vad mobiltelefoner har.
.
 
Fast försäkringsbolag brukar vara experter på att slingra sig undan att betala något som ligger ens tillnärmelsevis i närheten av värdet på prylen ifråga. Hörde nyligen i radions "Plånboken" exempel på detta. En kvinna hade tappat sin drygt tre år gamla iPhone, som kostat 6.000 kr. Hon fick ut 500 kr.

.


Låter som de har följt försäkringsavtalet.

Värde på det som tappades bort 2000:-, (OM det var en 4G och inte 3GS)
http://www.tradera.com/mobiltelefoner-c3_2601?search=iphone+4&ended=1

Självrisk 1500:- ?

Värde 2000 kr - Självrisk 1500 kr = 500 Kr att utbetala


Michael - Som inte behöver någon miniräknare i dag -
 
Fast försäkringsbolag brukar vara experter på att slingra sig undan att betala något som ligger ens tillnärmelsevis i närheten av värdet på prylen ifråga. Hörde nyligen i radions "Plånboken" exempel på detta. En kvinna hade tappat sin drygt tre år gamla iPhone, som kostat 6.000 kr. Hon fick ut 500 kr.

Jag har tappat objektiv i backen vid två tillfällen och båda gångerna betalade försäkringsbolaget utan knussel. Det är ju ingen tvekan om det rör sig om en olycka och inte något fusk när man lämnar in en krossad glugg på service.

Hur försäkringsbolaget värderar ett objektiv som är några år gammalt kan skilja rätt mycket. En hemförsäkring räknar ner värdet för varje år. En specialförsäkring kan ge värdet för ett nytt objektiv i upp till 5 år, och först sen börja räkna ner. Det är upp till var och en att välja den försäkring som passar en.

Första gången jag tappade ett objektiv (ett 16-35/2,8) så hade jag vanlig hemförsäkring men det var ändå inga problem att få Trygg-Hansa att betala reparationen. Den andra gången hade jag Gefverts kameraförsäkring och det var inte heller något snack om saken även om det var ett äldre och billigare objektiv denna gång.
 
Tror det är en sällsynt pjäs beg. marknaden.
Men jag tänkte mer så här, sälj den för 1000 kr och köp en helt ny för 2500 kr. Blir samma summa som att ta det på hemförsäkringen.
1000 kr nappar någon som är händig eller kör M


/Stefan
 
Tror det är en sällsynt pjäs beg. marknaden.
Men jag tänkte mer så här, sälj den för 1000 kr och köp en helt ny för 2500 kr. Blir samma summa som att ta det på hemförsäkringen.
1000 kr nappar någon som är händig eller kör M


/Stefan

Saken är den att fokusen inte fungerar alls i nuläget. Varken M eller AF.
 
Jag tappade min 35/2.0 i golvet och den blev väldigt trög i fokuseringen och går inte att använda på af. Mitt försäkringsbolag värderade den till 795 kr. Den var fyra år gammal.
 
Då tycker jag det låter som släng den, köp en ny (om du fortfarande vill ha en sån) och hoppas på större tur/mer försiktighet i framtiden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.