Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

paintner

Aktiv medlem
hejsan.

är ny på forumet och vad gäller digitalfotografering.
fick en digitalkamera av pappa under julen som jag lekt lite med men har fortfarande långt kvar till att lära mig alla finesser osv. som den har. är van vid en kamera från 1970 annars, eller min 'gamla' Canon EOS 300.

satt och lekte lite med kameran tidigare idag och såg att det finns 'Parameters' att ställa in. två försatta plus B/W och tre stycken man kan göra efter eget behov/tycke och smak.

undrar lite om ni använder dessa och om ni har ngt tips på inställningar för att få olika effekter eller färger osv.

jag tänkte sätta mig och leka lite men då det blir relativt ovetenskapligt så tänkte jag även kasta ut en fråga till er lite mer vana användare för att se om man kunde lära sig något =)

undrar även om det finns ett snabbare sätt att byta till B/W än att gå ner i menyn och Parameters och ändra där. tänkte om man vill ta en bild först i färg men sen i B/W och det är snålt om tid.

/ paintner

DU kan börja med att ställa in kameran på svenska det blir allt lite lättare då.

DU kan börja med att ställa in kameran på svenska det blir allt lite lättare då.

det kan jag iofs göra om du tror det hjälper.
min fråga var iofs inte vad de betyder. för det vet jag. engelska är mer eller mindre mitt förstaspråk. me ndet är en annan diskussion.

min fråga var mer om någon hade någon inställning för dessa som kunde tänkas vara användbar rent generellt.

men jag sa som sagt att jag skulle leka med den o prova lite.

-redigerat-

Senast ändrad:
Jag brukar ställa mina kameror (och programvaror) på engelska, det är lite som att läsa en bok på originalspråket, översättningarna bli ofta mer svårtydda än originalet. Dessutom är det lättare att söka efter hjälp på nätet:)

Så som jag brukar jobba (på intet sätt en universell bästalösning) brukar jag strunta fullständigt i diverse picture styles osv. och i stället plåta i Raw, för att sedan ge eventuella effekter i Photoshop eller liknande.

Dock kan man använda picture styles tillsammans med raw om man vill kunna se känslan direkt på displayen (om man t.ex. bestämt sig för svartvitt) men när man kommer hem kan man ändra sig om man blir mer sugen på färg. Om jag inte missminner mig tar canons rawprogramvara vara på picturestylen och ställer rawfilen efter det.

Nåt som rekommenderas att testa med picturestyles är att köra svartvitt med något "färgfilter" som du kan ställa in. Testa t.ex. att använda ett rött filter för att få kraftig kontrast i moln och skyar. (samma effekt får även att åstadkomma i RAW-programmet, men är kanske inte lika tillfredställande som att sätta det direkt:))

/FLiP

Jag brukar ställa mina kameror (och programvaror) på engelska, det är lite som att läsa en bok på originalspråket, översättningarna bli ofta mer svårtydda än originalet. Dessutom är det lättare att söka efter hjälp på nätet:) ...

tackar för svaret. ja det var just det som var min tanke.

att man kan leka till bilden redan vid fototillfället och slippa ev. efterredigering.

jag är van vid att enbart kunna ta kort i S/V och använda ISO eller slutartid/bländaröppning för att få effekt. men iom den nya digitalkameran nu så är jag lite lost på hela området =)

det här RAW som du nämner. jag kikade precis i sättet man kunde spara bilderna på, och jag har instället som L med en båge bredvid. sedan finns det RAW+L och enbart RAW.

L inställningen ger mig .jpg bilder på cirka 2.5 meg. men jag kanske skulle byta till RAW+L eller enbart RAW som sparformat då?

Att plåta i RAW + L är toppen för då får du det bästa av två världar. Lagringsplats är ändå såpass billigt numera. Dock inser man rätt snart att man likförbannat måste jobba med sina jpeggar, skärpa upp dem och skala om dem om de ska printas. Skala ner dem och komprimera dem om de ska mailas/läggas upp på webben. Så nu kör jag i allmänhet bara RAW.

En situation jag faktiskt använder raw + jpeg är när jag ska leverera bilder omedelbart (något jag ogärna gör förvisso) eller situationer då jag kommer behöva redigera mina bilder på en dator utan raw-programvara. (detta brukar jag komma runt genom att ha diverse rawkonverterare och bildbehandlingsprogram installerat på ett usbminne, rekommenderas!)

men summa summarum, börja plåta i RAW+L så kan du jämföra resultatet formaten emellan och välja vilken teknik/arbetsflöde du gillar bäst!
/FLiP

tack så mycket.

jag har aldrig jobbat med RAW förut. har ett 8gig minne till kameran så jag kan ta 600 bilder i RAW+L så kan likväl prova och se. kan vara trevligt med jpg filen för att snabbt kunna förhandsgranska bilder för mitt preview program klarar inte av RAW formatet.

har man lärt sig något nytt mitt i natten.

ska se över Parameter inställningarna lite mer nu och se om jag kan hitta någon 'universal' jag trivs med vid vissa fotomiljöer.

åter igen tack för svaren.

Att plåta i RAW + L är toppen för då får du det bästa av två världar. ...
/FLiP

hejsan, tänkte jag skriver här i och hoppas du ser det och svarar istället för att jag skapar en ny tråd.

jag ställde in RAW+L och provfotade lite inatt.
vad som dock hände var/är att jag får två lika stora .jpg filer med samma namn förutom ett (1) efter ena.

väljer jag bara RAW får jag en .cr2 (om jag minns ändelsen rätt) fil som sig bör. men med kombinationen blir det två stycken .jpg i samam storlek och med samma namn. läste i instruktionen och det stog att man inte kunde välja RAW+L i vissa lägen men de lägen jag kan välja det i borde det väl även fungera? varför annars kunna välja?

jag har senaste firmware förresten.

/ paintner

Jag vet inte varför du får två lika JPG-filer, men RAW får du bara tillgång till om du fotar i den så kallade kreativa zonen, dvs P, Av, Tv eller M. Väljer du gröna rutan eller någon av scen-lägena blir det bara JPG, tyvärr.

Jag skulle föreslå att du läser kamerans manual, gärna samtidigt som du experimenterar, det ger faktiskt en hel del.

Om du inte fick med någon manual så kan du nog googla fram en på nätet.

Beträffande att kunna se previews på Raw så finns det flera lösningar, tror det kan finnas codecs att ladda ner till kamera från Canon som gör att du kan se dem i Windows utforskaren (dock inte säker).

hejsan, tänkte jag skriver här i och hoppas du ser det och svarar istället för att jag skapar en ny tråd.

jag ställde in RAW+L och provfotade lite inatt.
vad som dock hände var/är att jag får två lika stora .jpg filer med samma namn förutom ett (1) efter ena.

väljer jag bara RAW får jag en .cr2 (om jag minns ändelsen rätt) fil som sig bör. men med kombinationen blir det två stycken .jpg i samam storlek och med samma namn. läste i instruktionen och det stog att man inte kunde välja RAW+L i vissa lägen men de lägen jag kan välja det i borde det väl även fungera? varför annars kunna välja?

jag har senaste firmware förresten.

/ paintner

Jag vill minnas att det är rätt vanligt att folk råkar ut för detta i början. I de flesta fall handlar det om att man inte installerat Canons drivrutin för filöverföring på rätt sätt (eller inte alls).

Ja, installerar man Canons EOS Utility ordentligt, så att man inte bara litar på att Windows kan läsa kortet från en kortläsare, då kommer man åt både RAW och JPEG. Men annars förstår Windows tydligen inte RAW-formatet, utan visar en jpeg för båda.
Ett aber där kan vara att om man kör Windows XP, och inte har minst Service Pack 2, går det inte att installera det programmet, har jag hört.

Med stor bokstav i början på meningarna blir dina inlägg lättare att läsa. Tack.

... kreativa zonen, dvs P, Av, Tv eller M. Väljer du gröna rutan eller någon av scen-lägena blir det bara JPG, tyvärr.

Jag skulle föreslå att du läser kamerans manual, gärna samtidigt som du experimenterar, det ger faktiskt en hel del...

Så mycket lyckades jag läsa mig till i manualen (som jag har bredvid mig) så det förstog jag. Men det fungerande inte likväl. Men fick ju ett tips/förslag nedan att det kan bero på att jag inte har Canon Utility saken installerad.

Jag har inte någon CD med det så jag får dra en vända på google efter det.

Med stor bokstav i början på meningarna blir dina inlägg lättare att läsa. Tack.

Ber om ursäkt. gammal ovana som smyger sig fram ibland. Gör det tyvärr omedvetet, liksom att jag ibland skriver förkortningar av orden mycket (mkt) och någon (ngn) osv. Ska försöka bättra mig.

Har förövrigt windows uppdaterat till SP3, så ska leta upp Canon Utility programmet och se om det löser problemet.

Tack för svaren

/ paintner

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar