Annons

Canon 30D och filsystem (igen)

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har läst diverse trådar kring detta men inte hittat nåt riktigt "mitt i prick". Därför denna fråga.

Jag har precis fått min Canon 30D och har tagit några få testbilder. Använder CF-kort som tidigare använts i min 350D vilket innebär att det på kortet skapas mappar med nummer utgående från de mappnummer min 350 skapade. Så vill jag inte ha det! Jag vill att min nya kamera börjar skapa mappar från scratch, dvs med en mapp som heter 100 och sedan fortsätter med nr 101.

Spelar kanske inte egentligen nån större roll eftersom mappnamnet (väl?) inte följer med filen när den väl lämnar minneskortet och hamnar på hårddisken, men ändå....

Jag har formaterat kortet både i datorn och i kameran flera gånger, men det hjälper inte. Uppenbarligen ligger mappnummerserien kvar nånstans i systemet. På minneskortet eller i kameran. Finns det nåt jag kan göra för att få det som jag vill?
 
Du har inte möjlighet att testa ett annat CF-kort och se om den gör samma sak på det? Om kortet är formaterat, så borde det vara tomt, så då kan ju endast kameran avgöra nummerserien.
 
Du ska ju helst prova med ett kort som inte använts i din förra kamera, för att se om beteendet upprepar sig. Om det inte gör det, så vet du att det är kortet som orsaker det hela, och inte kameran.
 
Testa med att ställa in numreringen till automatisk återställning, formatera kortet och ställ in den på kontinuerlig igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.