Annons

Canon 30d + 135/2L USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Lealos

Avslutat medlemskap
Jag är i stånd att köpa min första dSLR-kamera. I flera veckor har jag nu skannat av nätet för bäst prestanda för pengarna och har nu fastnat för Canon 30d + 135/2L USM. Jag skulle behöva lite feedback och åsikter om alternativ med fördelar/nackdelar.

Främst tänker jag ta bilder under svaga ljusföhållander, gatubelysning nattetid och en del inomhusbilder och prioriterar därför prestering vid höga ISO. Såklart tänker jag även fotografera en del på dagen så kameran och linsen ska ju inte vara helt nischade för nattfotografering. Motiven är främst människor i rörelse 10-20 meter bort så kort slutartid och tele är viktigt.

Kommer jag att ha problem med oskärspa pga av avsaknad av IS och handhållen kamera eller är skillnaden av IS marginell vid denna relativt korta 135 mm lins?

Hur ligger 30d i handen, har varit på Mediamarkt och kännt upp de flesta modeller men 30d är ersatt med 40d. Modeller jag gillade ergonomiskt var nikon d80, sony a200 och canon d40 även om den var lite klumpig. Hur känns 30d i förhållande till dessa modeller? Är lite orolig att 30d avsaknar anti-dust-system. Hur kontrollerar jag om det är något damm på sensorn vid inköpet och hur ofta behöver en sensor rengöras?

Har hittat d30 ny för 6000 sek vilket verkar vara ett mycket bra pris. Linsen vet jag inte var jag ska köpa, men sneglar lite på import från honkong. Visst har canon värdlsgaranti? Är linsen svår att hitta begagnad? Gäller garantin även om jag inte betalar moms och tull? Kan jag lämna in linsen i Sverige om jag behöver begagna garantin?

Tacksam för åsikter och erfarenheter av kamera och lins.
 
Senast ändrad:
Lealos skrev:
Motiven är främst människor i rörelse 10-20 meter bort så kort slutartid och tele är viktigt. ...
Kommer jag att ha problem med oskärspa pga av avsaknad av IS och handhållen kamera eller är skillnaden av IS marginell vid denna relativt korta 135 mm lins?
Vilken slags rörelse på människorna? Med det objektivet kommer du behöva hålla dig runt 1/200 bara för att undvika skakningsoskärpa, så du kommer nog ha nytta av stabilisering om du ska använda det på natten... även om iofs 30D kan vara ett ganska bra val för hög-ISO foto och det objektivet nog levererar skarpa bilder på största bländaren.

(gäller iofs kombinationen Sony A200 + Zeiss 135 f1.8 också, men då får du inte 5 bilder/sekund som på 30D, och frågan är hur AF jämför mellan kamerorna... beror som sagt lite på vilken rörelse du ska plåta)
 
Senast ändrad:
Ja det där Zeiss-objektivet skulle jag verkligen vilja ha, men kan inte lägga mycket mer än 10000 för objektiv och kamera och jag kan väl knappast hitta objektivet för under 8-9000? Sedan är jag lite orolig för hur a200 presterar på höga ISO även om Sony sagt att det är just detta de prioriterat med kameran.

Jag tänkte ta kort på människor som står, går, springer, snubblar, hoppar, svårt att specificera. Spontana infall från människor på festhumör. Udda typer som kommer fram nattetid. Komiska situationer och smågruff. Spontana människor som vågar göra saker utanför det sociala mönstret.
 
Ska du enbart fota bländare 2 och upp till 4, behöver du med lite tur i princip aldrig rengöra sensorn.

Jag har just kollat min 2 år gamla D70s med blankt papper, några fläckar på f22, men inget synligt på f4. Då har jag ändå legat i sanden bredvid ridbanor, etc. med otät kit-objektiv och sigma EX.

När kameran är ny kan du fota ett blankt papper med blixt, iso 200 och f22. Kör manuell fokus och strunta i skärpan, viktigast är att hela bilden blir vit. Leta efter prickar i 100% förstoring. Testa samma sak med f8. Ser du (många) prickar så bör affären byta kameran eller bjuda på en rengöring. 30D för 6000 är ett kap, men man vill ha en ren sensor ändå.
 
Lealos skrev:
Ja det där Zeiss-objektivet skulle jag verkligen vilja ha, men kan inte lägga mycket mer än 10000 för objektiv och kamera och jag kan väl knappast hitta objektivet för under 8-9000?

Hur räknar du egentligen?
6000 (30D) + 9000 = 15000

Det är rätt mycket mer än 10000.

Ett EF 100/2 kanske passar bättre i budgeten?

Fast jag skulle också vilja ha ett 135/2 L förstås :)
 
Det låter som att du ska småfota en massa freaks. Ska det fotas i smyg, eller vågar du använda blixt? Jag har just gått ut på balkongen med min D70s och fotade på iso 1600 och f1.8. 1/180. betänk att vi har snö här i Umeå och ändå blir bilden så jäkla mörk.

Jag tror inte att 30D och 135/2 klarar det du vill ha. Inte utan en blixt.
 

Bilagor

  • dsc_0006.jpg
    dsc_0006.jpg
    51.3 KB · Visningar: 281
Tro inte att längre slutartid ger någon drastisk förbättring, 1/60 ser ut:
 

Bilagor

  • dsc_0005.jpg
    dsc_0005.jpg
    65.8 KB · Visningar: 276
Enicar skrev:
Hur räknar du egentligen?
6000 (30D) + 9000 = 15000

Det är rätt mycket mer än 10000.

Ett EF 100/2 kanske passar bättre i budgeten?

Fast jag skulle också vilja ha ett 135/2 L förstås :)
Ja hur räknar jag egentligen. Jag gick in på Ebay.co.uk och såg objektivet hos flera återförsäljare för omkring 440 Pund. Där gjorde jag misstaget att tro att det var 440 dollar...

Ni får sluta vara så realistiska, jag har ju gått och drömt om att ta dessa bilder. Jag antar att jag får sänka mina förväntningar på vad jag kan åstadkomma. Den där första bilden motsvarar inte direkt mina förhoppningar. Får kanske sänka ribban till lite bättre ljusförhållanden, men det är synd då det stora flertalet av de bilder jag har velat ta har utspelat sig kvällstid.

Jag skulle helst undvika blixt. Fotograferingen kan ses som en nisch av den populära gatufotograferingen och jag skulle gärna smälta in i omgivningen och inte påverka motivet alltför mycket.
 
Jag har nyligen köpet ett 135/2 som jag har på min 40D. Det är ett fint objektiv men det har väl ett ganska smalt användningsområde. Jag skall i huvudsak använda den till inomhussport.

Det låter ju som om du skall fota ganska allmänt och tydligen bara ha en (?) glugg och då blir det väldigt begränsat med en fast brännvidd på 135 mm!

Avsaknad av IS kommer du definitivt att märka!

Om jag vore du skulle jag mycket hellre köpa ett 70-200 4 L IS. Det kommer att ge betydligt fler lyckade bilder i de allra flesta situationer (undantaget just inomhussport och kanske utpräglade porträtt där minimalt skärpedjup önskas). Omfånget i brännvidd gör det verkligen användbart och IS gör att du vid t ex 135 mm kan använda 1/15 sekund utan problem, något som inte funkar med 135:an utan IS.

Sedan tycker jag att du nog behöver något mer för vindvinkel och normaltfoto men det är ju jag det...

Dessutom, att fota när det är riktigt mörkt ut och riktigt långa tider krävs, då är det väl stativ som gäller och då spelar ljusstyrkan inte lika stor roll längre.

30D för 6000 låter bra!
 
Jag tror att du får vänta i 5-10 år tills det dyker upp riktiga nischkameror för kvällsfoto. Tänk: 3 mpix på en 24*36 sensor, helt brusfri på 3-4 steg över 3200.


Vem vet, vi kanske får nån "IR-teknik" där man kan skjuta med osynlig blixt som sedan kan omvandlas tillbaka till vanliga bilder, typ...
 
Om Sigma 50 - 150 f2.8 och 70 - 200 f2.8, som Sigma just sagt ska släppas till Sony, kommer ut på hyllan snart borde du kunna få en Sony A200 + 50 - 150 f2.8 för kanske 11 - 12k nytt i Sverige.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.