Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 300D Slutare.

Produkter
(logga in för att koppla)

svenke1

Medlem
Jag har en Canon 300D.
När jag tar kort så blir 2/3 av bilden svart.
Kan det vara slutaren?
Och vad kan det kosta?

Svenke
 

Bilagor

  • img_8427,3.jpg
    img_8427,3.jpg
    13.5 KB · Visningar: 762
Ja det kan det nog vara. Ta en bild med lite längre slutartid utan objektiv och kolla in i kameran och se ifall slutaren inte öppnas helt.
 
Slutare

Tack. Provade men tyvärr jag har ingen erfarenhet av hur det ska se ut, men speglen rör sig och det kommer upp en ram och den ser ut att lägga sig och störa bilden.
Så det är nog slutaren.
har tagit 20000 kort med den.

Svenke
 
Precis sådär blev det när ena fästet till spegeln gått sönder i min kamera. Fråga mig inte vad det kostade, för jag har faktiskt glömt det. Men jag tyckte det var värt att laga i alla fall, så så dyrt var det nog inte.

/Catarina
 
ja det lutar nog mot att det är slutaren. Efter så mycket kort så är det klart att den blir sliten.
Man kan ju köpa en ny kamera eller en begagnad, Men repar man den här så är den ju nästan som ny och funkar kanske 20000 exponeringar till.
Och är lättare att sälja om man skulle vilja uppgradera till nåt vassare.

Svenke
 
svenke1 skrev:
Men repar man den här så är den ju nästan som ny och funkar kanske 20000 exponeringar till.
Jag har ingen aning om var men jag är rätt säker på att jag har läst antingen här eller på dpreview att Canon inte längre har slutare till 300D som reservdel. Om det stämmer kan det ju bli lite klurigare.
 
camag skrev:
Precis sådär blev det när ena fästet till spegeln gått sönder i min kamera. Fråga mig inte vad det kostade, för jag har faktiskt glömt det. Men jag tyckte det var värt att laga i alla fall, så så dyrt var det nog inte.

/Catarina

Jag fick liknande problem för ett år sedan. Trodde direkt att det var slutaren, men efter lite undersökning så var det ett fäste som hade lossnat. Skicka in för en koll i alla fall.

Mvh Markus
 
Tack för alla synpunkter och info.
Jag kommer att skicka in kameran för rep, men först ett kostnadsförslag.
Det kan ju vara mera delar slitna efter 20000 kort.Repad och genomgången så betingar den ju ett bättre värde om jag skulle sälja den och köpa nåt annat.
Min bror köpte en ny Nikon D80 nyss, och den kraschade efter 2 veckor och en 150 kort.Det är ju ingen tröst men.......
Så min Canon har ju varit bra 20000 kort utan problem. Canon är kanon.
Jag kan ju avlägga en rapport här på fotosidan hur det gick, och vad det kostade och hur bra servicen var.

Svenke
 
Har inte fått tillbaka min canon än, men brorsan har fått tillbaka sin "nya" nikon D80 som har ett lodrätt streck i sökaren? Det är inget fel säger teknikerna! Han har titta på en annan i butiken och den är likadan, hm vad är detta? Ska lägga en tråd på Nikon.Undrar om fler har detta "fel"?

Svenke.
 
svenke1 skrev:
hm vad är detta? Ska lägga en tråd på Nikon.Undrar om fler har detta "fel"?
Nu har jag ingen Nikon och kan inte påstå att jag störde mig på något sådant streck när jag provskjöt brorsans D80 för någon vecka sedan men jag har ändå en teori.

Nikon har fantastiskt bra sökare, i dessa har du har både vertikala och horisontella upplysta streck som hjälper dig att komponera bilden "rakt" (och rätt, jag tror en del av vitsen är att hjälpa nybörjare att styra saker åt gyllene snittet).
Vidare så har den stora fina fokuspunkter där du ser punkterna och en stor markering runt de fokuspunkter som används.

Allt detta kräver ström och ledare, det du ser är förmodligen just ledare för att förse hjälpmedlen med ström.
Jag kommer inte ihåg om man kan stänga av strecken ifråga, kan man det kanske det helt enkelt var just ett sådant du såg (fast oupplyst).

Ska du få ett bättre svar är det nog betydligt smartare att ställa frågor om D80 i någon nikon-del av forumet.
Gjorde en snabbkoll i min 300D och kan inte se någon ledare men jag är rätt säker på att jag gjort noteringen i något av mina Canon-hus. Det kan ha varit under speciella ljusförhållanden och med någon bra ljusstark glugg, det kommer jag inte ihåg.
 
Tack Fredrik.
Jag la en tråd i Nikonforumet och fick samma svar där så det är nog så. Förklaringen är ju ganska självklar. Men jag tycker att teknikerna på verkstan kunnde upplysa brorsan om att det är så, istället för att säga att det inte är något fel. I min 300D så är det inga streck, fast den är ju enklare än D80. Min son har en 20D som han tagit en 20000 kort med och det är inga streck där heller. Kan det vara så att Canon har bättre lösningar än Nikon?

Svenke
 
svenke1 skrev:
Men jag tycker att teknikerna på verkstan kunnde upplysa brorsan om att det är så, istället för att säga att det inte är något fel.
Håller jag med om.
Kan det vara så att Canon har bättre lösningar än Nikon?
Tror inte det, om det är något jag tittar lite avundsjukt på hos Nikon så är det sökarna.

Har lite svårt att se vad som är problemet, jag tycker det känns som en rätt naturlig sak att det blir så.
 
Jaha dags för lite summering av vad som hänt.
Det var fel på spegeln den "hängde sig".
Reparationen skulle kosta 1900:-
Jag bytte även slutaren för säkerhets skull, den kostar 378:- +mont. Hela kalaset gick på 2800:-
Så nu har jag en "ny" kamera.
Mailade med reparatörn, toppenkille.
Jag tycker servicen är av topklass trots att det var lång väntan.
Men som någon sa det canon lägger ut på marknadsföring täcker hela nikons produktion så det är klart det finns en hel del kameror.
Jag kan inte annat än rekommendera Infocare.

svenke
 
Min gamla 300d fick precis samma problem. Jag gick åt andra hållet och lade ut kameran på tradera med info om vad felet var och vad det kostade att laga. Det finns säkert någon som vill laga den, tänkte jag. Fick över förväntan pengamässigt för den och köpte mig en beggad 400d istället.
 
ANNONS