Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 28-80 2.8-4 L USM - reservdelar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lurifaxxen

Aktiv medlem
Hejsan!

Någon som vet var man kan få tag på reservdelar till detta gamla objektiv ?
Behöver båda gummi delarna till focus/zoom.

Någon som renoverat ett sådant här objektiv ? Finns det någon Canon firma i Göteborg som gör felsökningar ? - problemet är att fokus ratten glappar väldigt mycket - fungerar dock klanderfritt.
Kollade sprängskissen och jag verkar sakna 3st delar - "där fick jag för att jag handla på tradera"

om det är mer än 10 år sen dom slutade tillverka objektivet så är det nog svårt att hitta nya delar..

www.convena.com säljer delar, ligger i mölndal, men ring dom .

canon verkstad RCC ligger vid krokslätts fabriker

Fick svar från RCC.

De säljer tyvärr inga reservdelar längre och kan inte heller göra en kalibrering med hänvisning till att de inte har några delar längre..

Väldigt konstigt svar, handlar om en kalibrering utav fokus motorn, 3st potentiometrar som justerar med en skruvmejsel :s

Någon här inne som har kunskaper kring fokusmotor kalibrering ??

Objektivet fungerar i övrigt och rent optiskt sätt är den relativt bra, mindre kromatiskt aberation och lite urfokus symptom. som jag antar programmeras i en vanlig standard program modul som alla andra ef objektiv ??

Jag gissar att de som företag har ungefär noll intresse av att laga objektiv som är tjugo år gamla eller så.

Förstår dock inte hur ålder har en relevans i frågan när det inte handlar om någon reparation längre då jag har full förståelse att några delar inte finns utan handlar om en kalibrering som utförs på samma sätt som nyare objektiv.

Canon prioriterar väl service av nyare objektiv, antar jag.

Dessutom lönar det sig ju bättre för Canon att sälja ett nytt objektiv än att serva ett 20 år gammalt objektiv.

Hur vet du att det är tre potentiometrar som justeras med en skruvmejsel? En del äldre objektiv korrigerades genom att man bytte shimsbrickor i objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar