Annons

Canon 20D + 580EX + 380EX ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziden

Aktiv medlem
Hej på er,

Laddar upp inför att köpa en ny blixt till min 20D. En 580EX kommer det att bli. Har då en 380EX "över". Min fråga är:

* Hur kan jag använda den som slav? Kan man köpa till ngt till blixten som gör att jag kan koppla in den i PC-sync uttaget? Eller skall man köpa någon grej som fyrar av den optiskt? O i så fall vad heter det? Kostar?

Måste erkänna att jag är en total nolla vad det gäller slavblixtar!

Mvh Lazze
 
Vill du använda 580 EX som slav så finns en Speedlite sändare (ST-E2) för trådlös ETTL blixtautomatik! Den är från Canon givetvis! Och den monteras i tillbehörsskon på din 20D!
 
mm, hade tänkt mig en något billigare lösning :) Vill ha 580EX monterad på kameran o min 380EX lös/på stativ/i handen!

mvh Lazze
 
Slavblixt

Kolla här, www.photax.se dom har slavtändare från 100 kr st. för lite över 200 kan du köpa med stativ gänga inga stora pengar och funkar kanon.
 
Man kan ju köpa en 420EX som fungerar direkt som slavblixt till 580EX och inga jobbiga sladdar emellan! Men det klart det kostar ju...
 
Ursäkta att jag tjatar men, Det finns Canon orginal delar på Cyberphoto:En TTL Blixtkontakt OA-2 som du monterar under ditt 380EX och sedan sammankopplar man de båda blixtarna med en TTL kabel!
 
Oscar,

Tack för länken!

Hittade en "Senz slavtändare för digitala..." kostar 315:- ( + moms antar jag ).

Hittade du någon med stativ o hela joxxet i allt?

// Lazze
 
David,

Tackar! Misstänkte att det var en sådan, men infon på cyberphoto var ganska knapphändig. Så denna OA2 är typ en blixt-sko med pc anslutning?

// Lazze
 
Det var ju som sagt knapphänt beskrivet! Men på bilderna av OA-2 ser man ju iallafall att det är en PC-kontakt! Jag skulle nog köpa en TTL-60 spiralkabel till! Ser häftig och och proffsig ut ;)
 
Om man vill kan man skicka ett mail till personalen på Cyberphoto och kolla så att allt passar! Så att man inte beställer fel prylar!
 
Denna OA-2 måste vara världens hemligaste! Går inte ens att hitta på Canons hemsida :)

Undrar om det är stativgänga på den oxo...


// Lazze
 
Angående vanliga slavtändare (från tex photax) och canons blixtar, så funkar det oftast inte. Jag har en Canopn 550EX (och en 580EX) som jag testat att få igång med vanliga slavtändare, men de tänder inte (verkar som om de måste triggas via canons egan kontakter). Har hörtandra som haft liknande problem med 420 EX, så min rekommendationär att INTE köpa vanliga slavtändare för sina Canon EX-blixtar.
 
Jag har en blixtkabel till salu för 800kr + frakt, nypris hos CyberPhoto 1561kr. Säljes pga felköp omgående!

Kitet består av följande:

Canon TTL Blixtkontakt OA-2
Canon TTL Kabel 60
Canon TTL Kamerakontakt 3
 

Bilagor

  • blixtdelar.jpg
    blixtdelar.jpg
    38.3 KB · Visningar: 683
tobias.e skrev:
Angående vanliga slavtändare (från tex photax) och canons blixtar, så funkar det oftast inte. Jag har en Canopn 550EX (och en 580EX) som jag testat att få igång med vanliga slavtändare, men de tänder inte (verkar som om de måste triggas via canons egan kontakter). Har hörtandra som haft liknande problem med 420 EX, så min rekommendationär att INTE köpa vanliga slavtändare för sina Canon EX-blixtar.

Canons blixtar tänder inte via blixtljuset utan via IR. Därför kan du inte få 550EX att tända med hjälp av slavblixtar, men däremot kan du få slavblixtarna att tända med hjälp av 550EX, eftersom slavblixtarna tänder med hjälp av blixtljuset.
Sen måste man ställa 550EX antingen på MASTER eller SLAVE. 420EX kan man bara ställa på SLAVE.
 
Vad jag menar är att när en canonblixt sitter i en vanlig slavtändare (sån med fotocell + hotshoe) så tänder slavtändaren inte canonblixten. Canons blixtar reagerar alltså inte på en standard-hotshoe med bara mittkontakt, utan måste ha en dedikerad canon-hotshoe för att tändas.

Att den trådlösa ETTL-styrningen kräver canons egan signaler har jag koll på. (Fast de styrs faktiskt via vanliga blixtljuset och inte IR. Det är därför en 550EX som master automatiskt ställs in på vidvinkelläge.)
 
tobias.e skrev:
Vad jag menar är att när en canonblixt sitter i en vanlig slavtändare (sån med fotocell + hotshoe) så tänder slavtändaren inte canonblixten. Canons blixtar reagerar alltså inte på en standard-hotshoe med bara mittkontakt, utan måste ha en dedikerad canon-hotshoe för att tändas.

Att den trådlösa ETTL-styrningen kräver canons egan signaler har jag koll på. (Fast de styrs faktiskt via vanliga blixtljuset och inte IR. Det är därför en 550EX som master automatiskt ställs in på vidvinkelläge.)

Canon gör inga hotshoe med slavtändning, eftersom det inte behövs då deras blixtar har inbyggd fotocell, som styrs via IR.

ST-E2 styr via IR, det finns inget blixtljus från den, hur förklarar du det då?
 
Dom prylarna fungerar tyvärr inte tillsammans med 20D och EX blixtarna, det är bara ST-E2 och Canons förlängningskabel 2 som fungerar med E-TTL kameror.

Det som däremot fungerar är om du t.ex använder en vanlig slavtändare till en äldre blixt (utan E-TTL men den kan ha vanlig TTL), 550´in på kameran och kör helt manuellt både på kamera och blixt, då synkar det, men inte tvärtom.
Hängde du med där?

Finns även slavtändare med kompensering för alla möjliga förblixtar som dom flesta digitalkameror sänder ut i automatiklägena.
Soligor har en som heter SB-50.


Mvh Mats.
 
ahhh, tack för all info!

Inser nu att det som PhotoJoe säljer bara fungerar till ICKE e-ttl kameror, dvs inget för mig, då jag likt honom har en 20D.

MEN, cyberphoto säljer ett kit som de kallar för "Canon TTL Förlängningskabel 2, 65-95cm spiralkabel" för 750:-

"Fungerar både med Canons EZ och EX blixtar, d.v.s TTL, A-TTL, E-TTL och E-TTL II blixtautomatik. "

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=225745

Mvh Lazze
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.