ANNONS
Annons

Canon 20D + 18-75 IS, DOF funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziden

Aktiv medlem
Hej på er,

Har nyligen uppgraderat mig från D30:an till 20D. Läste knappt manualen, D30:an var ju ganska lik ( dessutom var manualen så tysk :)

Jag har en dotter som är 2.5år - hon är utan tvekan mitt mest fotograferade motiv... med D30:an körde jag stenhårt på AV-läge, 5.6 och 1/200 blixtsynk ( hade ett 28-135 IS USM till D30:an ). Med dessa inställningar fick jag schyssta bilder i rum som bara vara "mysbelysta". Körde vidare på samma spår med 20D kameran, men upplever att skärpedjupet är mycket kortare än tidigare? För att få likvärdiga bilder upplever jag att jag skall gå upp till 7.1F på 20D med 17-85 IS USM objektivet.

Är detta bara en "fiction of my mind" :) eller kan det ha att göra med EF-S typen av objektiv?

Överlag är jag väldigt nöjd med 20D, den är så SNABB! Möjligen kan jag tycka att den ger lite "softa" bilder. En sak som man mentalt måste justera om - är att nu när man har så många pixlar så när man tar upp bilden i Photoshop, så betyder 25% zoom inte samma sak som det gjorde med D30 bilderna. Ibland sitter man där och tycker "att det ser pixligt ut"...så tänker man efter och inser att man zoomat in styret på en cykel och kollar på det i A3-format....

En helt annat sak, nu har jag den gamla 380EX blixten, den är vad jag förstår inte E-TTL2 kompatibel? Därav att den inte "små blixtrar" för att hjälpa till med AF när det är mörkt? ( den kör med sin IR lampa ). Såg att man kunde köpa 580EX blixten på ebay för cirka 220 pund... ganska intressant!

Nog svamlat för denna gång, dags att skjuta nån eller något :)

Mvh Lazze
 
Ziden skrev:
En helt annat sak, nu har jag den gamla 380EX blixten, den är vad jag förstår inte E-TTL2 kompatibel? Därav att den inte "små blixtrar" för att hjälpa till med AF när det är mörkt? ( den kör med sin IR lampa ). Såg att man kunde köpa 580EX blixten på ebay för cirka 220 pund... ganska intressant!

Din 380 EX är visst kompatibel med E-TTL II. Skillnaden sitter i kamerahuset och alla EX-blixtar klarar E-TTL II.

Den enda nackdelen med 380EX är att man bara kan rikta blixten uppåt och inte åt sidorna. Omöjligt att slå blixten i taken när man tar bilder i höjdformat.

580 EX har två nya finnes som inte finns i andra blixtar. Den för över information om blixten exaktaa vitbalans till kameran och den tar hänsyn till sensorstorleken. Båda finesserna kan man lätt klara sig utan.

En begagnad 550 EX eller 420 EX är betydligt mer ekonomiskt och fullt tillräckligt bra.
 
Ziden skrev:

[...]

upplever att skärpedjupet är mycket kortare än tidigare?

[...]

Är detta bara en "fiction of my mind" :) eller kan det ha att göra med EF-S typen av objektiv?

det är samma sensorstorlek (vad jag vet) så det borde inte vara skillnad. det du kan göra är fotografera en tumstock och fokusera på samma ställe och sen jämföra.
 
Hej,

Tack för era svar ( försökte svara igår, men mitt ADSL ville inte efter kl 20.30 )

Hmm, om nu 380EX blixten är E-TTLII, kan jag då ställa in så att den "småblixtrar" som den interna 20D blixten för att hjälpa fokusen?

420:i blixten är OK - MEN, man måste vara bläckfisk för att använda den. En hand på kameran, en för att släppa spärren och en för att vrida blixten...inte helt bra om man fotar motiv som rör sig...som barn :)

Tycker att runt 200 pund kan vara OK om 580EX blixten är "bekväm" - skall gå o klämma på den!

Anders, får se om jag kan låna en D30:a - har sålt min gamla, isf så skall jag testa!

Mvh Lazze
 
Ziden skrev:
Hmm, om nu 380EX blixten är E-TTLII, kan jag då ställa in så att den "småblixtrar" som den interna 20D blixten för att hjälpa fokusen?

Nej. 420 EX, 550 EX och 50 EX har alla inbyggd fokuseringsbelysning och behöver inte småblixtra irriterande för att ställa min skärpan.

Blixtrandet är inte en funktion I E-TTL 2 utan en funktion unik för kameran. 1D mark II som också har E-TTL2 har inte denna funktion.
 
Hej Lazze,

Ziden skrev:
Hmm, om nu 380EX blixten är E-TTLII, kan jag då ställa in så att den "småblixtrar" som den interna 20D blixten för att hjälpa fokusen?


TTL, E-TTL eller E-TTL II har ingetingen att göra med att den inbyggda blixten "småblixtrar" för att att hjälpa autofokusen. Din kamera saknar IR-lampa som din blixt (likt min 550 och jag gissar 580) har.

Därför "småbixtrar" kamerans egenblixt men inte din externa. Om detta går att ställa in tvivlar jag på, men konsultera manualerna till hus och blixt.


Om din blixt kan stroba, texta att trycka på nerbländningsknappen när blixten är på... alltid lika kul!

//JonasL
 
Ok, nu känner jag mig upplyst ( av blixten kanske )! Upplever att "små blixtrandet" hjälper fokuseringen bättre än IR lampan, men det får testas mer vetenskapligt.

Skall till London om några veckor, någon som har en fotobutik att rekommendera? Eller är Technikdirect och ebay alltid billigast?

// Lazze
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.