Annons

canon 20d "äter" minneskort och säger error CF

Produkter
(logga in för att koppla)

marielle80

Ny medlem
För någon dag sedan märkte jag att många rawbilder i det senast använda minneskortet var skadade. Satte in kortet i kameran igen efter att jag räddat de bilder jag kunde och valde att formatera i kameran.
Kameran ville inte slutföra formateringen utan hakade upp sig totalt. Det enda som hjälpte var att ta ut batteriet. Minneskortet gick efter detta inte alls att läsa från.

Satte in minneskortet i kameran igen, och då stod det bara "error CF" på displayen.

Efter detta testade jag med andra minneskort, blev samma fel där. Fast jag inte formaterade korten i kameran som jag gjorde med det första.

Har även försökt installera en nyare firmware (eftersom jag hade den gamla 2.0.2) men det går inte eftersom kameran inte alls vill läsa korten.
Har även kollat om ett stift gått sönder men allt verkar helt.

Har testat allt, googlat runt, tagit ut även det andra batteriet (det som styr datum och tid), laddat om kortet via datorn med mappar som heter "DCIM" etc...men kameran skriker bara "error CF"

vet inte hur jag ska överleva resten av sommaren med den enda kameran på lagning, i semestertider =(
någon som har fler tips jag kan testa? eller vet hur jag kan lösa problemet..
 
Det där låter inte bra, Lotta!

Du har gjort de saker jag skulle provat, men en sak kanske kan tilläggas. När du tar ur batterierna (bägge) så låt dom vara urtagna under en länge tid, en halvtimma, eller hela natten innan du provar igen. Samtidigt så skulle jag låta kamerahuset vädra för att säkerställa att det inte finns fukt inuti. Lägg en duk över objektivöppningen och placera kameran i solen (På natten?).

Lycka till/
Mats
 
ska testa att låta batterierna vara uttagna från kameran under en längre tid.

sen är det reparation nästa, och en ny kamera så fort pengarna finns =)
 
Kolla också att du inte har skadat ett av kontakt-stiften i kameran. Kan ju vara så illa att ett av dem är bockat eller avbrutet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.