Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon 1ds mk2 + zörk + hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)

danlindberg

Aktiv medlem
Är intresserad av zörk (zoerk) shift adapter från mellanformatsoptik till Canon.

Undrar ifall någon här har erfarenhet av detta?

/Dan

Jag hade en sån under en kortare tid.
Kvalitén är jättebra men shiften ligger i fel riktning i förhållande till tilten.

Sen så måste man blända ned när man använder adaptrar så det är lite besvärligt varje gång man ska ta ett kort. Jag använde den dessutom på 20D så det var lite besvärligt med den lilla sökaren.

Jag hade en sån under en kortare tid.
Kvalitén är jättebra men shiften ligger i fel riktning i förhållande till tilten.

Sen så måste man blända ned när man använder adaptrar så det är lite besvärligt varje gång man ska ta ett kort. Jag använde den dessutom på 20D så det var lite besvärligt med den lilla sökaren.
Mirexadaptern.
Jag har en sådan.
Mirexen har utmärkt kvalitet, och jag kan använda den till ALLA brännvidder.
Jag har Hasselblad CF-optik, och baktill Nikon D700. En utmärkt kombination.
Jag köpte det direkt från tillverkaren.
http://www.mirex-adapter.de/tilt_shift_adapter.htm

Senast ändrad:
Mirexadaptern.
Jag har en sådan.
Mirexen har utmärkt kvalitet, och jag kan använda den till ALLA brännvidder.
Jag har Hasselblad CF-optik, och baktill Nikon D700. En utmärkt kombination.
Jag köpte det direkt från tillverkaren.
http://www.mirex-adapter.de/tilt_shift_adapter.htm

Har en Zörk (med shift för Pentax 67 objektiv på Canon EOS).

Fungerar väldigt bra om man vill ha högre upplösning och sätta ihop 3 bilder. Tack vare att objektivet sitter fast på stativet, och man shiftar kameran, får man inga parallaxfel, vilket är fallet om man tex sätter ihop flera bilder där man vridit kameran. Vid landskap är det inte så stor skillnad mot vanlig stichning, men vid närbild och makro är det annars omöjligt.

Med min 5DMKII får jag filer på runt 50MP, inte helt fel vid större förstoringar...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto