Annons

Canon 1D och Mac OS X hittar varann?

Produkter
(logga in för att koppla)

mciategel

Medlem
Hej,
har i dagarna skaffat en fin begagnad 1D och därmed tagit steget in i Canonvärlden.

En liten egenhet med 1D är att man måste ställa JPEG-skärpa och flera andra parametrar i datorn och tanka över dem till kameran med hjälp av en särskild programvara som naturligtvis kommit bort.

På Canons webb hittar jag bara uppdaterare, inga fullversioner. Så till min fråga: Vad behöver jag för programvara och var hittar jag den?

Vänliga hälsningar,
Martin Claesson i GBG.

Vet inte exakt hur det förhåller sig med programvarorna för 1D, men i de flesta fall är Canons "uppdaterare" fullversioner, bara att man måste packa upp ____.exe-filen (filnamnet på uppdateringsfilen) med WinZip och sedan köra setup.exe-filen istället.
T ex är det så med Digital Photo Professional.

Senast ändrad:
Du beöver EOS Utility. Finns på CD som följer med kameran.

Du behöver också TWAIN för 1D. Laddas ner från Canon.

Senast ändrad:
Tack för alla svar. Jag tolkar det som om att jag inte kan ladda ner de program jag behöver för att kommunicera med kameran utan att jag behöver den CD som följde med kameran (som är borta).

Jag behöver inte program för bildbehandling utan endast för att sätta vissa parametrar (skärpa 1-5, custom + personal functions etc), sådant man gör i kamerans egna menyer på alla andra kameror...Kontaktar Canon helt enkelt så får vi se om de kan hjälpa mig.

Martin

Jag gör ju inte det eftersom det bara är uppdaterare. Men Canon skickar en skiva gratis. Dessutom hittade jag ett program på versiontracker.com som låter mig ställa parametrar och personal functions.

Martin

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto