Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1D mk2 mot Canon 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Hej!

Fotar mest i studio och utomhus modellbilder med min Canon 550D, har nu hittat en begagnad Canon 1D mk2 i våran lokala fotobutik, nu till min fråga, finns det någon anledning för mig att köpa en 1D mk2 på 8.2 Mp mot min 550D på 18 Mp? vet ju att 1D har ett väldigt tåligt hus och är snabb mm och är en några år gammal proffskamera, vad tycker ni?

Om jag mest hade kört studioljus med relativt liten bländare hade jag nog hållit mig till 550D om jag var du. Hade det varit 1Ds MKII det handlade om hade jag däremot kanske bytt. Enda stora skälet till att byta (tänker jag) torde väl vara att du vill att den ska kännas proffsigare. Man är ju inte mer än människa och känner man sig lite "ballare" kanske man tar bättre bilder också.

550D har en mycket bättre bildsensor än 1D Mk2, så om man ska ta bilder inomhus av sånt som inte rör sig så fort så är 550D ett bättre val.

1D Mk2 tål väder, vind och misshandel betydligt bättre än 550D, och autofokusen i 1D Mk2 springer cirklar kring AF:en i 550D, så om dessa egenskaper är viktiga så vinner förstås 1D Mk2.

För det du gör låter en begagnad 5Dmk2 betydligt vettigare. Det finns / kommer finnas en hel drös av dem ute på beg-marknaden under sommaren.

Ja det är en 5D som jag kommer satsa på här näst, om det blir mk2 eller 3 vet jag inte än, beror på ekonomin, men ingen större vits med att köpa 1D:an så länge jag har 550:n då? hade väl mest tänkt ha den som slit och släng kamera då priset var helt okej 4500kr, men bättre att spara pengarna och lägga dom på 5D:an istället :)

För modellbilder inne med studioljus eller ute så kan ju en 5D mk1 vara ett alternativ under tiden? Den stora sökaren är guld värld - en helt ny värld just för studiofoto, FF sensorn gör inget heller (så länge du inte har massa efs-objektiv).

Den ganska slöa fokuseringen gör inte heller så mkt i den miljön och inte heller bruset från iso 800+ för det är ju sällan man verkligen behöver någon av dem...

och den kostar ju inte så mkt mer än den siffran du nämnde och är fortfarande en helt ok kamera, och kan funka som back-up till den nästa 5D'n du köper...

Ja det är en 5D som jag kommer satsa på här näst, om det blir mk2 eller 3 vet jag inte än, beror på ekonomin, men ingen större vits med att köpa 1D:an så länge jag har 550:n då? hade väl mest tänkt ha den som slit och släng kamera då priset var helt okej 4500kr, men bättre att spara pengarna och lägga dom på 5D:an istället :)

Jupp, spara pengarna i stället, då får du råd till en 5D mk(?) snabbare... :)

Vad det gäller kamerahus:
Köp så sällan du bara kan. Kolla upp köpet ordentligt, och jämför själv bildkvalitet osv.

En 5D "mk1" till rätt pris hade jag inte tvekat på att rekomendera dock, max avskrivningsförlust på den blir ju kanske en tusenlapp eller två under tiden du har den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar