Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1D mark IIn VS mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

RobinFornas

Avslutat medlemskap
Halloj. Det är dags att uppgradera och jag är sugen på någon av dessa bjässar.

Båda finns till överenskomligt pris begagnat, dock är IIn bra mycket billigare.


Det jag undrar är vad den stora skillnaden egentligen är prestandamässigt!

Jag är medveten om displaystorlek, DIGIC-skillnad och Megapixel.

Jag har inte hittat något som jag anser vettigt test då jag vill veta hur båda hanterar brus och detaljrikedom.


Jag kommer antagligen inte behöva utnyttja BPSen till max så ofta så jag har även tittat på 5d mark 2.

Någon av er fotografer här på FS som äger/har ägt en av dessa och kanske t.o.m använt båda under längre perioder som kan ge någon härlig kommentar om kamerorna.


I dagsläget kör jag en 40D, 7D är inte aktuell för mig. En fullformat eller 1.3X är det jag är ute efter. Tack på förhand för tips och kommentarer.

mvh Robin.
 
En kompis har trean och jag har tvåan (modellen med tillägget "n") Jag är grymt avundsjuk på hans, eftersom den har betydligt bättre brus-egenskaper än min. Enklare handhavande med knapparna också.

Kör du mycket inomhus på höga ISO, vilket jag ofta gör, så satsa på trean. ISO 3200 på trean tycker jag motsvarar ISO 1600 på tvåan. Och skillnaden i ISO-talen gör mycket. Dessutom tycker jag bruset ser bättre ut på trean.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.