Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark II: köpa i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

ingemarh

Aktiv medlem
Kommer att handla 1d MarkII + div objektiv, minneskort etc.

Har sett en del skrivet och pratat med folk som "vet". Det är endå inte helt klart för mig hur det går till.

Har någon köpt Canon kamera + objektiv i USA (vilken stat?(NY,DW,D.C,ML?)) hur är gången med:
Moms,Salestax,tull, annat?

Och hur är det med försäkringar hemma, har Canon världsgaranti på prylar sålda i USA?

Hur är det med privata kamera försäkringar om man inte är ansluten till journalistförbundet?
Någon som har erfarenhet av att försäkra kamerautrustningen (70-100 000kr), vilket bolag, vilkor och premier etc..

Tack på förhand

Ingemar
 
Hej,

Jag köpte min 10D, minneskort samt ett par objektiv i USA (CA) förra året, men det var när jag var där själv, så det blev med salestax men ingen moms/tull.

Enligt garantikortet så gäller det INTE worldwide för kamerahuset ivf, utan bara i USA (samt ev. Kanada) - men inskick, så jag antar att man teoretiskt skulle kunna skicka in en trasig kamera härifrån - inte helt smidigt dock.

Enligt "rykten" på fotosidan så skall Canon ändå goodwill-hantera detta här i Sverige, men om någon har erfarenhet av detta så är jag mer än intresserad att höra mer av riktiga fall...

Har även kollat upp försäkring för kamera med tillbehör för just 70-100Kkr hos If - de skulle ha c:a 1000:- per år för detta.

Försäkringen gäller skada/förlust men gäller inte för skada som uppstått genom nötning, förslitning,
förbrukning, självförstöring eller annan åldersförändring.
 
Jag har köpt min 1Ds på plats i New York, hos BHphoto. Följande information fick jag i affären:

Garantin gäller bara i USA och det går inte att skicka kameran dit, eftersom CANON USA inte skickar tillbaka till adresser utanför USA.

Lösningen är att köpa en MACK-garanti som täcker samma som den ordinarie garantin, fast under 5 år. Det kostar 299 dollar för en 1Ds och det kostade ca 80 dollar för en 300D. Sales tax i NY ligger på ca 8% och skall betalas oavsett om du inte är amerikansk medborgare.

I övrigt så skall det inte vara några problem att handla i USA.
 
Re: Re: Canon 1d Mark II: köpa i USA?

TheBishop skrev:

Har även kollat upp försäkring för kamera med tillbehör för just 70-100Kkr hos If - de skulle ha c:a 1000:- per år för detta.

Försäkringen gäller skada/förlust men gäller inte för skada som uppstått genom nötning, förslitning,
förbrukning, självförstöring eller annan åldersförändring.

Vilket bolag har denna försäkring? Låter intressant.

självförstöring - This camera will self destruct in 5 seconds.....Pyyyyssss!?? :)
 
MACK-garantin

Hur fungerar Mack-garantin? Kan jag lämna in Mark II här i Sverige om jag har en MACK och få det lagat på garantin?

//Micke
 
Det stod faktiskt... ;-)

"If"

Det är med hög självrisk och jag har en del andra försäkringar hos dem, så det kan ju påverka priset iofs. Man kombinerar deras "otursförsäkring" (upp till 30Kkr) med en "specialförsäkring" (resterande belopp)...
 
ingemarh skrev:


Hur är det med privata kamera försäkringar om man inte är ansluten till journalistförbundet?
Någon som har erfarenhet av att försäkra kamerautrustningen (70-100 000kr), vilket bolag, vilkor och premier etc..

Det finns ett litet bolag som heter Gefvert som bland annat försäkrar medlemmar i Svenska Fotografernas Förbund men även andra. De lär vara bra.

Själv är jag med i Journalistförbundet och kan utnyttja deras förnäma Folksam-försäkring. Men rör det bara skador utnyttjar jag min Trygg-Hansa hemförsäkring med hemplus som ger lägre självrisk.
 
Vad täcker försäkringarna?
* Stöld
* Otur/drulle
* annat?

Jag fick info (från Folksam) att jag skulle ansöka särskilt om försäkring efter uppvisande av inköpskvitto, låter inte särskilt flexibelt:

Om jag då köper kamera i USA, och inte hinner hem för att försäkra den innan skadan sker?
 
Alla dina ursprungliga frågor har diskuterats mycket i olika trådar den senaste tiden. Börja därför med att använda sök-funktionen och återkom om du fortfarande inte tycker dig ha fått svar. Det är bättre än att vi upprepar samma saker i tråd efter tråd.

Villkoren varierar väldigt mycket mellan olika försäkringar. Hemförsäkringen kan kanske ge dig visst skydd men täcker sällan att du exempelvis tappar kameran i backen. För detta kan det kanske räcka att du kompletterar med en separat allriskförsäkring eller motsvarande. Det brukar även finnas begränsningar i maxvärde, var försäkringen gäller, om du bedriver yrkesverksamhet och icke minst värdeminskningsberäkning i händelse av skada etc. Alla dessa delar bör du kolla med respektive bolag innan du bestämmer dig.
 
Senast ändrad:
ingemarh skrev:
Har någon köpt Canon kamera + objektiv i USA (vilken stat?(NY,DW,D.C,ML?)) hur är gången med:
Moms,Salestax,tull, annat?

Om du handlar i butik eller skickar inom samma stat tillkommer "salestax". Om du däremot kan skicka din beställning till en annan stat slipper du skatten. Jag har bara erfarenhet av att handla i NY och där är skatten 8,625%.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.