Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1D III eller 1D IV

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska skaffa mig ny kamera, använder idag en gammal Konica Minolta 5D men den duger inte längre.
Jag behöver skaffa mig en kamera som är mer allsidig då jag fotar allt från Studio fotografering till hästhoppning (väder problematiken och ljus kan vara knepigt)

Min tanke är att jag ska skaffa mig en bra kamera som kan hantera de flesta (läs alla) situationer.
3 objektiv, ringblixt och en vanlig blixt har jag också budgeterat och vill komma under 100K Kr..

Några bra råd?

www.primefoto.hemsida24.se

Räknar du in färgäkthet och i dina resultat och i studio så är det en D3x som gäller, upplösning. färgäkthet, dynamiskt omfång, bildkvalitet.
Jag skulle ha is i magen och vänta, Nikon är på gång med en ny kamera kanske redan innan sommaren, Canon verkar sova eller försöker lösa sina läsbrusproblem med en gammal sensorutläsningsteknik, två modeller måste eller bör bytas ut, 5dmk2 och gamla 1dsmk3

Både Nikon och Canon är på gång
Lägg inte för mycket pengar på ett dyrt hus , utvecklingen går fort

Har du klarat dig med en Minolta 5D tills nu låter det inte riktigt som att du behöver slänga upp 100 k för att bli nöjd?

Jag skulle tro att du kommer att klara dig med vilken kamera som helst i stort sett med tanke på utvecklingen sedan gamla 5D.

Har du några Minolta-objektiv av hög klass kanske en Sony kunde vara något eftersom de har samma bajonett?

Läget är ett helt annat nu än när jag skaffade min första kamera. Nu har jag gått utbildningar och sålt en del bilder så jag "måste" upp i utrustningen. Jag har hyrt utrustning vid enstaka tillfällen och det käns inte bra.
Ska man vänta på nyheter så slutar det aldrig, det kommer hela tiden ny "bättre" grejjor hela tiden.

så är det , så köp inte för dyrt kamerahus, då förlorar du direkt pengar .
Hitta ett 1dmk3 eller ett beg 5dmk2 hus för en rimlig peng och satsa på objektiv istället
Eller varför inte ett d7000hus , klår klumpiga 24x36hus vad det gäller flera parametrar

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto