Annons

Canon 17-85 zoom låst

Produkter
(logga in för att koppla)

Göran KAH

Medlem
Mitt 17-85 fick en smäll på objektivet som tryckte ihop zoomen, så pass mycket att zoomen nu har låst sig i 17 mm läget. Det går i princip inte att vrida zoomreglaget.

Tips på hur jag löser detta, innan jag använder brutal kraft ;-)

Vänliga hälsningar
Göran

Jag har en gammal EF 35-135 mm f/4-5,6 USM som råkat ut för en liknande smäll. Men där blev det inte så att medbringarna gick in och låste zoomringen, utan den smällen var så kraftig att medbringarna gick av. Det gick alltså bra att vrida zoomringen, men inget hände.

Jag skruvade isär optiken och limmade dit medbringarna igen (de låg ju där inne). Det fungerar hyfsat, åtminstone om jag är lite försiktig. Jag har köpt andra objektiv sedan dess, så det är inte så noga längre.

I ditt fall misstänker jag att någon av dessa medbringare har gått av så där nästan, så att den nu kärvat fast i snäckspåret i zoomringen. Dessutom är ju EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM en mer komplicerad konstruktion, då den har dubbla rörliga delar. Jag skulle misstänka att du måste skruva loss några skruvar, som håller zoomringen, för att ev. kunna få loss den utan för mycket våld. Brukar du mycket våld slutar det nog med att medbringarna ryker av för dig också, och sen är det mycket svårare att fixa.

Tack för ditt svar

Jag har försökt att följa ditt tips, men det är en hel det flexibla kretskort och annan elektronik här och där, där inne i objektivet, bortsett från själva linselementen.

Hittade en länk om en som hade skruvat isär ett likadant objektiv och insåg direkt att det inte är någon bra ide att försöka hitta och korrigera felet. Först en kontakt med Canon och sen kanske isärskruvning. Penställ gjorde han som skruvade isär sitt, ganska smutt faktiskt.

I mitt fall var det så tacksamt att när man skruvat bort själva zoomringen, så var det som var trasigt fullt åtkomligt under den. Inget krångel med någon elektronik eller demontering av några linser.

Samma problem

Hej,

Nu har jag råkat ut för exakt samma problem (fast utan att objektivet fått någon stöt).

Jag är nyfiken att hör hur det gick för dig att lösa problemet?

Hej,

Nu har jag råkat ut för exakt samma problem (fast utan att objektivet fått någon stöt).

Jag är nyfiken att hör hur det gick för dig att lösa problemet?

Hej, råkade ut för problemet med låst zoom. Hävdade fabrikationsfel och fick det gratis åtgärdat hos Intervision i Solna.
Mvh
Åke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar