Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 17-40/4L eller Canon 20-35/3,5-4,5

Produkter
(logga in för att koppla)

sonjad

Medlem
Försöker bestämma mig för vilken optik jag skall välja istället för min fasta 28/1,8 som jag har sålt. Drömmen är att äga ett 16-35/2,8L, men det har jag inte riktigt råd med för tillfället.

Den skall sitta på min 20D, men inom ett år kanske jag har en 5D (hoppas det iaf) ;-) .

Jag fotar mest barn, familjer och porträtt. Har en Canon 50/1,4 som är perfekt för inomhusporträtt m.m.

Vad har ni för erfarenheter av objektiven i rubriken? Skall jag köra på det billigare 20-35 så länge och byta ut det när (,och om...)jag skaffar en 5D?

Hur stor är skillnaden på dessa två i bildkvalitet?

Köp en begagnad normalzoom från Sigma eller Tamron som du sen säljer när du byter till 5D. Det bör ge mycket för pengarna och du behöver inte förlora en krona på det. Ljussvaga normalzoomar är inte så kul.

sonjad skrev:
Försöker bestämma mig för vilken optik jag skall välja istället för min fasta 28/1,8 som jag har sålt. Drömmen är att äga ett 16-35/2,8L, men det har jag inte riktigt råd med för tillfället.

Den skall sitta på min 20D, men inom ett år kanske jag har en 5D (hoppas det iaf) ;-) .

Jag fotar mest barn, familjer och porträtt. Har en Canon 50/1,4 som är perfekt för inomhusporträtt m.m.

Vad har ni för erfarenheter av objektiven i rubriken? Skall jag köra på det billigare 20-35 så länge och byta ut det när (,och om...)jag skaffar en 5D?

Hur stor är skillnaden på dessa två i bildkvalitet?

Ett 17-40 4L kommer inte göra dig besviken. Det är en dunder fin glugg som man kan leva med länge. Även på 5D funkar den fint. Den skulle jag köpa om jag vore dig. Bländare 4 är inte så vasst, men bilderna blir bra även från en 20D. Jag har provat och gillade det. Den andra vet jag inte så mycket om, så tyvärr kan jag inte ge något utlåtande.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar