Annons

Canon 16-35 dilema

Produkter
(logga in för att koppla)

handbolls_gurun

Avslutat medlemskap
haha, skratta kan man bara.

Befinner mig i bangkok i thailand nu och rakade idag springa in i ett Canon 16-35 / 2,8!!

Som ni vet sa saljs ju denna glugg for runt 11 000 dar hemma i sveige, begagnad. Har har jag hittat ett helt repfritt exemplar for 7700 svenska, ocksa begagnat sa klart. Kryxet ar att jag inte har nagon egne kamera att rpova det med och ingen dator att kontrolera skarpan heller...Garranti ar det en manad LOKAL...maste hit och byta det igen...aker hem imogon och har inte nagon plan pa att aka tillbaka till thailand...! vad gor man?

Koper det och chansar...?? Koper ett NYTT 17-40 for 5900 med garranti..?!?!

Dilema....
 
Hade jag kommit över ett repfritt original hade jag nog köpt det.
Mellanskillnaden borde väl ändå vara god om det skulle till någon reperation, eller?
 
Provade objektivet pa en 350 d i affaren...! Fokuseringen verkae funka bra...den var snabb. Men sen hur skarpar ar ar svart att avgroa pa kamerans display.

Nagon som vet vad for del som skulle kunna finnas pa det?? Som ar svart att upptacka synlgt liksom? Och vad tror ni att en eventuell reparatino skule kunna ga pa???

MVH // Jens m
 
Kolla genom objektivet från båda sidor (mot tex himlen), fokusera och zooma samtidigt så att du ser att linserna flyter jämt och fint.

Är det inte heller ngt mekaniskt mickel eller skador på fattningen samt repor på glas så hade jag prutat lite extra och så slagit till.

Spännande att chansa lite också;)!!

MVH Niclas,

Ps, om du har möjlighet att testa objektivet på ett hus som har nedbländningsknapp så hade det varit intressant och hör att lamellerna flyter som de skall, jämt och utan skrap eller "slag"...
 
Tack for tipsen niklas. Skall ta mig en titt imorgon ocksa. Onskar nastan at jagitne sett objektivet sa jag sluppit stallas infor detta val..! Ar ju nagon slags student och sa det handlar om mycket pengar...menva fan man lever jubara en gang=) Eller?!

Finns det nagon nedblandningsknapp pa 350D och var sitter den isf. Detta var den anda canon kamera som fans att prova pa om jag inte minns fel. HUr skall jag da ga tillvaga for att gora detta test??!!

Tacksam for alla tips, svar och overtalningar..Hatar sjalv sadana har val. Normalt anvander jag en tarning for att avgora sadana har situationer..! Kanske en for fin chans att lamna at slumpen?!
 
Abhraxxas skrev:
Hade jag kommit över ett repfritt original hade jag nog köpt det.
Mellanskillnaden borde väl ändå vara god om det skulle till någon reperation, eller?


"Repfritt orginal" ??

Finns det kopier pa ett sadant har objektiv? Personligen har jag aldrig tidigare studerat det sarskillt noga sa hur skal jag veta om detta ar ett orginal eller en kopia..?! Alltsa, objektivet ser ju precis ut som ett canon, all text ar korrekt och den roda *L* ringer finns naturligtvsi dar...! Tror ni det finns en mojlighet att det skulle kunna va en kopia utan att man ser det>! Exicterar sadanna??

*Nervos nu ju*
 
*Haller bara traden vid liv....*

Akut hjalp medbhovs ju nu...bara imorgno formiddag att bestamma mig pa!!!

Nagra fler tips pa hur jag kan testa objektivets funktionalitet..?

Orginal, kopia...vad sager ni?!?!

HJALP!!!
 
Jag har då aldrig hört talas om några kopior. Antar att Stellans uttryck "repfritt orginal" mest ska tolkas som "i gott skick".

Jag tycker du ska slå till. Niclas tips är bra. Om det känns mekaniskt ok och du tycker att det ser ok ut på 350D:n du testade med så lär det inte finnas några större fel på objektivet.
 
ahh, tack for yttligare ett svar!!

Mycket pengar, men som sagt, de borde ma nval fa igen ganska latt om man saljer det hemma i sverige igen.

Blir nog en tripp till fotoaffaren igen och en investering. Hoppas jag kan fa ut sa mycket pengar pa bankomaten har i bangkok!!

Aterigen. Tack for hjalp och tips..!
 
forlat..tjatig ar jag!!

Nagson som vet vad eventuella reparationer pa et sadant har objektiv kan kosta? Forstar att det naturligtvis berro pa vad som ar felet, men ett ca.

Vad har ni betalat for tidigare reparationer av objektiv och vad har da varit felet??

Mycket tacksam for all hjalp...!
 
Hade jag varit i din sits så hade jag köpt gluggen. dryga 7000:- för den är ett fynd. Kolla om glasen är rena, om bländarlamellerna ser ok ut och är rena (inga synliga oljefläckar på dem).

Du har visst redan testat att den är ok funktionsmässigt (har du möjlighet så kör igenom den på alla bländartal och känn så att fokuserings- och zoomring inte "wobblar" eller är bjuder på för hårt motstånd.

Skulle den behöva skärpejustering så kan du lämna in den till självkostnadspris i Sverige (borstarna inuti gluggen måste linjeras upp mot paketet/kärnan med hjälp av elektronisk utrustning om jag inte minns fel). Borde inte vara så dyrt, någon tusing max...

... eller åk hem och köp ett här i Sverige för 16.000:- eller vad de nu ligger på.

Kan tillägga att min 24-70/2.8L drattade i ett stengolv från 1,5 meters höjd. Hela chassit delade sig och AF-motorn la av likaså lamellpaketet (magnetiskt kontrollerad bländare som du säkert känner till), ganska mycket delar fick bytas ut. Total kostnad = 4500-5000:-

Skulle du behöva göra en så omfattande genomgång/reparation av gluggen när du kommer tillbaka till Sverige så har du ändå fått tag på 16-35'an till ett bra pris.

Lycka till!

P.S. är nöjd med mitt 16-35 även om den hade behövt en liten skärpejustering.
 
Jag hade också köpt den och skulle du ångra dig kan du få tillbaka pengarna med ränta här hemma om du säljer den.

Dagspriset hos Scandinavian photo är 15995:-
 
Förhoppningsvis är det väl därför han vill köpa ett objektiv i Bangkok, annars hade han väl haft en 20D att prova objektivet på. Vore otroligt surt om han köpt objektivet och sen direkt efter blivit bestulen.

/Björn
 
Sadar mina vanner. Lyckades ta mig tillbaka till MBK annu en gang och undersoka objektivet. Tittade genomn gluggen oh xomade och fukuserade...gamforde sedan med ett nytt 17-40 ochj allt sag lika dant ut. Och som jag tidigarre sagt sa funkade objrkjtivet pa kamerahus med. Fattnigen sag helt oskadd ut sa jag....

Hade hjartat i halsgropen da jag stod vid bankomaten och skulle ta ut stora summan pengar...! Det funkade=)

Sa nu sitter jag har, en time kvar tills flyget gar, och har mitt Canon 16-35 / 2,8 L i handen...fint=)

Sa Malin och Bjorn. Anonsen borde nu vara som den ar exklusive ett Canon 16-35 / 2,8!

Bara ett problem som aterstar...inget hus att anvanda det pa. INgen som har en 20D over?? =)

Tack for hjalp, tips och stod allihopa, tacksam!!!
 
Du kommer nog inte att ångra ditt köp. God tur hem, nu är du ett steg närmare till nästa glugginköp 24-70/2.8L.

:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.