Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 16-35/2,8 L vs. Canon 17-55/2,8 IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Lhamejen

Medlem
Som rubriken antyder. Vad ska man välja av Canon 16-35/2.8 L och Canon 17-55/2.8 IS USM till en Canon 7D?

Jag har möjligheten att få tag på ett Canon 16-35/2.8 L (inte version II) begagnat till ett väldigt bra pris, och kan samtidigt köpa ett Canon 17-55/2.8 IS USM till ungefär samma pris. Nu tar jag tacksamt emot synpunkter. 16-35 har en skada i gängorna fram som gör det lite svårt att få på ett filter. Det ska kunna gå, men gå trögt. I övrigt ser det lite risigt ut med fungerar fint optiskt sett.

Canon 16-35/2.8 L II har fått fin kritik. Är version 1 klart sämre eller är det fortfarande ett bra objektiv?
Canon 17-55 har 20 mm längre brännvidd, men är det lika skarpt och bra i övrigt?

Vad skulle ni välja?
 
Som rubriken antyder. Vad ska man välja av Canon 16-35/2.8 L och Canon 17-55/2.8 IS USM till en Canon 7D?

Jag har möjligheten att få tag på ett Canon 16-35/2.8 L (inte version II) begagnat till ett väldigt bra pris, och kan samtidigt köpa ett Canon 17-55/2.8 IS USM till ungefär samma pris. Nu tar jag tacksamt emot synpunkter. 16-35 har en skada i gängorna fram som gör det lite svårt att få på ett filter. Det ska kunna gå, men gå trögt. I övrigt ser det lite risigt ut med fungerar fint optiskt sett.

Canon 16-35/2.8 L II har fått fin kritik. Är version 1 klart sämre eller är det fortfarande ett bra objektiv?
Canon 17-55 har 20 mm längre brännvidd, men är det lika skarpt och bra i övrigt?

Vad skulle ni välja?

Glöm inte att det egentligen är 18 mm på 17-55 trots det står 17 mm.

Så jag kan inte svara rakt på din fråga men jag skulle tro att 17-55 är en bättre val för ditt kamerahus. Pga längre brännvidd med den men tyvärr ej vattentätad/dammotstånd.

Frågan är ju vad du har tänkt använda den till ? Jag själv har en 16-35 dock vers II och den använder jag främst till landskap.

Du kan alltid kolla via http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=1&APIComp=0
 
På en 7D kommer du inte märka någon skillnad i skärpa på 16-35/2,8 ver I och II utan det är i kanterna mellan 16-20mm nära full glugg det märks. Version I har mer tunnformig distorsion än II och blir neutral vid 35mm. II:an är neutral runt 24-28mm och får lite kuddformig distorsion runt 35mm. Vignetteringsskillnad saknas egentligen på crop kameror. Har själv haft II:an men har nu I:an p g a lägre pris och mindre komplex distorsion på APS-H och FF - lättare att korrigera digitalt.

Har aldrig provat 17-55/2,8 men skulle ändå föreslå denna till 7D av två huvudanledningar: IS och längre räckvidd åt telehållet. Nackdelarna är sämre byggkvalitet och avsaknad av vädertätning.
 
Enligt tidningen Fotos senate nummer så skriver dom att dom ej kan se någon skillnad mellan gamla och nya Canon 16-35/2.8 i sitt test.
 
Om du inte har planer på att i framtiden gå över till FF så är nog som de andra skrivit 17-55 ett bättre val, största nackdelen med den är att den inte passar på FF.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.