Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon 15-85 vs 17-85?
- Trådstartare HusKul
- Start datum
apersson850
Aktiv medlem
Jo, den är en hel del sämre än vad EF-S 15-85 mm f/3,5-5,6 IS USM är. Men 2700 tycker jag den är värd ändå.
För den som fotograferar i råformat går dock det mesta att fixa till i DPP, då det framför allt är distorsion som EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM har en hel del av, i den korta änden. Det och en del kromatisk abberation.
För den som fotograferar i råformat går dock det mesta att fixa till i DPP, då det framför allt är distorsion som EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM har en hel del av, i den korta änden. Det och en del kromatisk abberation.
continental
Aktiv medlem
Distortion och CA är inte heller 15-85´s starkaste sida, utan det är i mina ögon skärpan.
Jag har inte provat 17-85, men 2700 verkar vara rejält mycket billigare än när jag funderade på den för ca ett år sen.
Jag har inte provat 17-85, men 2700 verkar vara rejält mycket billigare än när jag funderade på den för ca ett år sen.
wfrank
Aktiv medlem
Själv tänkte jag byta till Nikon då 15-85 (och 7D) dök upp för jag var missnöjd med 17-85, framförallt skärpemässigt. Dist och CA fixas enkelt och om man vill nästan automatiskt med profiler i ACR/PS. Liksom vinjettering som är tydlig på 15 och öppen bländare. Om man ens bryr sig, för det behövs bara i de fall man fotograferar på sådant som gör att det stör bilden vilket för mig råkar vara rätt sällan.
Men i praktiska sammanhang och om man mestadels tar ut små papperskopior eller tittar på bilderna på skärm så duger 17-85 fint liksom 18-200 eller nåt annat ännu bekvämare objektv.
Men i praktiska sammanhang och om man mestadels tar ut små papperskopior eller tittar på bilderna på skärm så duger 17-85 fint liksom 18-200 eller nåt annat ännu bekvämare objektv.