ANNONS
Annons

Canon 1000D + Minolta blixt 2800 AF, möjligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flumch

Ny medlem
Hej!

Fick en gammal blixt gratis tillverkad av minolta, en "Program 2800 AF" Anslutningen på blixten och på kameran är inte likadan utan det är 2 eller 3 pinnar som träffar kontaktytorna på kameran. Den passar och fungerar bra men tänkte ändå fråga om det finns några nackdelar att använda den?

Tack!

Hej!

Fick en gammal blixt gratis tillverkad av minolta, en "Program 2800 AF" Anslutningen på blixten och på kameran är inte likadan utan det är 2 eller 3 pinnar som träffar kontaktytorna på kameran. Den passar och fungerar bra men tänkte ändå fråga om det finns några nackdelar att använda den?

Tack!

Det viktigaste när man använder en äldre blixt på en nyare digital kamera är "trigger voltage" (dvs spänningen över kontakterna). Ibland kan det vara väldigt högt och skadar kameran. En 2800 AF lär använda under 2v så är inte farlig på det viset, dock får du passa dig så de extra pinnarna inte skapar några problem. Jag har använt Nikon blixtar på mina Canon kameror men då skruvade jag av foten och plockade bort alla pinnar utan mittenpinnen som får signalen från kameran på en traditionell "hotshoe". Det är även möjligt att tejpa över pinnarna. Tycker inte det är en bra ide att fortsätta använda den utan att åtgärda detta på något vis.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar