Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon ökar!

Produkter
(logga in för att koppla)
Förvånade mig lite grann att Canon hade 44,5% av DSLR marknaden. Men jag är inte speciellt insatt eller vad dom haft tidigare.
 

Ja men är inte det siffror för enbart försäljningen av DSLR-kamerorna??
Ser man på totalen för alla typer av digitalkameror gemensamt ser det annorlunda ut :

http://www.1001noisycameras.com/201...mera-market-share-according-to-idc-japan.html

och då ser man trotts att försäljningen av digitalkameror ökade med ca 10% under 2010 jämfört med 2009 så ökade inte Canon nått totalt sett.
 
Inte förvånande med tanke på hur bra Canons objektiv och tillbehörssortiment är jämförelsevis. Ingen anledning köra sigma eller tamron som konkurrenterna hänvisas till.
 
Inte förvånande med tanke på hur bra Canons objektiv och tillbehörssortiment är jämförelsevis. Ingen anledning köra sigma eller tamron som konkurrenterna hänvisas till.

Lovar att majoriteten av alla sålda Canon DSLR inte är matchade med dyra l-objektiv och dyra tillbehör utan dom flesta är matchade med Canons billiga kitobjektiv eller "piratobjektiv"....inte heller lär det vara Canons dyra DSLR som står för mestadelen av dessa fina siffror i DSLR-mätningen utan det är utan tvekan dom billigare/instegs-modellerna som utgör den största delen.
 
Det är en stor trygghet att veta att man kan växa inom systemet från amatör till proffs utan att behöva göra systembyten eller köpa tredjepart. Inger förtroende!
 
Ja men är inte det siffror för enbart försäljningen av DSLR-kamerorna??
Ser man på totalen för alla typer av digitalkameror gemensamt ser det annorlunda ut :

http://www.1001noisycameras.com/201...mera-market-share-according-to-idc-japan.html

och då ser man trotts att försäljningen av digitalkameror ökade med ca 10% under 2010 jämfört med 2009 så ökade inte Canon nått totalt sett.

Intressant att det bara är Sony, Nikon,Samsung och Vivitar som ökat försäljningen under 2010, SAMTLIGA andra har backat eller stått still..
 
Intressant att det bara är Sony, Nikon,Samsung och Vivitar som ökat försäljningen under 2010, SAMTLIGA andra har backat eller stått still..

Jupp....tyvärr så visar ju DSLR mätningen bara siffrorna för 2010 o säger/visar inte hur dom står sig jämfört med siffrorna från 2009...Skulle vara intressant o se vilka som ökat/minskat mellan 2009 och 2010 när det gäller DSLR....Sen undrar jag om dom räknat med dom spegellösa kamerorna som tex GF1 i DSLR mätningen eller om dom är med i mätningen för totalen... kan ha fel men jag får uppfattningen att det endast är "riktiga" DSLR som är med i DSLR-mätningen.

Menmen detta är egentligen rätt ointressant...man väljer inte märke efter marknadsandelar mm...man väljer det märke/system som man trivs med o som passar/uppfyller ens behov....och jag personligen bryr mig inte vilket märke som är i toppen...men helt klart är att Canon är starka och ohotade än så länge när det gäller DSLR.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.