Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

cannon/xp & Nikon/osx

Produkter
(logga in för att koppla)

KoDanne

Avslutat medlemskap
Tänkte bara undra... är det så att cannon o Nikon stallen är som de i datavärldens xp / osx ?

Antar att canon är lika med microsoft o nikon är Apple.

Då alla jag känner som är win användare har canon.

O jag med flera osx användare använder Nikon o skulle aldrig komma på tanken att köpa en Canon.

Kan det vara så o har jag underförstått förstått det hela rätt då.

:D

Raserades teorin nu? ;)

Och jag har Nikon (några DSLR som används ofta) och Canon (en Digital Ixus 400 som används sällan) och XP.

Jag körde Mac före jag körde Nikon. Jag körde Canon före jag körde Mac. Sen kan ni ju själva räkna ihop hur det hänger ihop ;)

Men nej, så kan man nog inte säga generellt.

Canon och Windows XP hemma, Canon och OS X på jobbet. Och jag anser att det är en fröjd att sitta med XP framför OS X. Men jag verkar ju vara den enda på jorden så det kanske är bäst att vara tyst...

//O.

Den här frågan har ju diskuterats otalet gånger mer eller mindre överallt utan att någon kommit fram till något bra svar utan mest lett till att folk blivit upprörd så jag tänker inte ge mig in i något os-krig.

Men efter att ha suttit med Windows i kanske 15 år och Mac OS senaste 5 åren så gillar jag personligen Windows bättre. Jag tycker Windows har bättre fönsterhantering, jag tycker att ett avskalat XP är snyggare än OS X, jag anser att jag har bättre kontroll över vad som händer bakom det grafiska gränssnittet på Windows. Jag anser att det är enklare att få Windows precis som jag vill ha det, inställningsmöjligheterna är fler än i OS X. Jag säger inte att det _är_ så här, men _jag_ personligen anser att det är så.

Sedan ser jag givetvis fördelar med OS X på flera plan. Ett XP eller Vista installerat rakt utan att pilla med inställningar i någon timme är klart sämre än ett OS X installerat rakt av till exempel. Men den här tråden är inte till för att diskutera detta. Jag kan bara till tillföra trådskaparen att jag kör Canon och Windows och tänker inte lägga någon värdering mer i det.

//O.

Re: Re: Re: cannon/xp & Nikon/osx

Sven-Erik Nordenhed skrev:
Går tillbaka till Win det gör nog ingen frivilligt som en gång börjat med Mac!

Nikon och XP !! Funkar finfint.

Började dessutom min bana med en Mac en gång i tiden och saknar den inte alls. Kan i och för sig beror på att det var på hedenhös tid och med en MacBook 100.....

Jag har faktiskt använt Mac efter det. Drev under några år ett tryckeri och i den världen var Mac störst av någon anledning. Vi hade utrustning av bägge varianterna men jag föredrar dock fortfarande Win av precis samma anledning som Ola ovan.......

Tidigare led Win av sämre program för den grafiska världen men idag är det i det närmaste lika bra i båda lägren. Dock är det trots alla försök emellanåt stora problem med att korsanvända systemen. Det fanns tillfällen då jag var tvungen att hoppa till det andra systemet för att filen ursprungligen skapades i en Mac eller vice versa. Detta trots att programmen ofta fanns för bägge systemen.

Senast ändrad:
Jo undantag finns givetvis!:)

Vad är Macbook 100 för nåt?
Macbook har bara funnits ett par år
så jag tvivlar på att det var det du hade.
Och innan Macbook var det Ibook som också var rätt
bra och innan dess var det väl Powerbook det hette.

Men jag håller med om att Mac innan OSX dvs OS9 det sög rejält , då var Win hästlängder före anser jag.

Jag vill minnas att den hette Macbook. Den hade en svartvit skärm och jag använde någonstans runt 1992

ps. Det fanns faktiskt datorer redan på denna tid :) Usch. Jag är 42 år (snart) och minns när internet inte fanns!! Kommer inte exakt i håg men jag vill minnas att jag var ute och surfade för första gången runt 1993 eller om det var 1994...... Hedenhös som sagt, nätet var LITE mindre på denna tid.

osökt

Kom jag att tänka på en annan sak...

Många macanvändare heter tydligen Daniel oxå. :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar